Jen kousek od Země se pohybovalo neznámé mimozemské těleso. Na veřejnost se teď dostaly detaily z přísně tajného dokumentu

Drobné nebeské těleso se badatelům podařilo identifikovat už před osmi lety. Dokumentaci o něm však vláda celou dobu tajila.

i Zdroj fotografie: iStock

Momentálně ovšem na veřejnost pronikly některé detaily o tomto objektu, který se poblíž Země objevil již v roce 2014. Tato ohnivá koule, která hořela na nebi nad Papuou Novou Guineou, byla ve skutečnosti rychle se pohybujícím objektem. Navíc z jiného hvězdného systému, jak uvádí nedávný příspěvek na Twitteru USSC, tedy vesmírného velitelství Spojených států amerických.

Malý a dlouho utajovaný objekt

Malý meteorit o průměru jen 0,45 metru vstoupil do pozemské atmosféry dne 8. ledna 2014. Stalo se tak poté, co se ve vesmíru pohyboval opravdu závodní rychlostí 210 000 kilometrů v hodině. To je výrazně víc než průměrná rychlost meteorů prolétajících skrze Sluneční soustavu. Potvrzuje to i databáze studie ArXiv z roku 2019, která se objektem zabývala. Podle ní jde o jasnou ukázku původu daleko za hranicemi naší Sluneční soustavy.

Pravděpodobně se tak jedná o něco, co pochází „z hlubin nitra planetární soustavy nebo hvězdy v tlustém disku Mléčné dráhy“. Navzdory pravděpodobně správnému výsledku nebyla studie nikdy zveřejněna v žádném vědeckém časopise. Některá data v ní uvedená byla navíc vládou USA klasifikována jako tajná. Podle údajů mohl tento meteorit obsahovat mezihvězdný materiál ze zcela jiného hvězdného systému.

Čekání na schválení a ověření?

Amir Siraj, student astrofyziky z Harvardu, který studii vedl, uvádí, že materiál čekal na proces ověřování (peer-review), a to po celé roky. Ten byl ale protahován podivnými okolnostmi, které pocházely z jedinečnosti a novoty nálezu. Právě to přilákalo pozornost vlády USA, která proces zastavila klasifikováním některých údajů na tajné. Nález tohoto meteoru následoval po detekci dvou dalších mezihvězdných objektů v naší soustavě.

Jedná se o objekty známé jako „Oumuamua a kometa Borisov“, které byly ovšem mnohem větší a nedostaly se k Zemi tak blízko jako tento třetí. Ačkoli jde o malý objekt, naznačuje, že naše soustava by mohla být zaplavena objekty z jiných galaxií, případně hvězdných systémů. Budoucí pátrání na ně nejspíš narazí. Toto úsilí může poskytnout záblesky toho, co je za Sluneční soustavou. Atmosféra nám dává dost signálů, jen jim nevěnujeme pozornost.

Co by mohly objekty tohoto typu podle vás odhalit?

Zdroj: TheScientist