Astronomové přijímají záhadné zvuky z Marsu. Rover Perseverance poslal na Zemi několik hodin nahrávek

Záznamy z vozítka na Marsu obsahují zvláštní zvuk, který se dle vědců nepodobá ničemu, co dosud poznali.

i Zdroj fotografie: Depositphotos

Zpráva o této studii byla představena Acoustic Society of Americe a krátce o ní hovoří také server Phys.org. Zvuky na povrchu Marsu zachytila sonda Perseverance pomocí dvou vysoce citlivých mikrofonů. Ty jsou instalovány na její palubě pro získávání dat o atmosféře rudé planety. První zhodnocení zvuků pak veřejnosti představil Baptiste Chide z Los Alamos National Laboratory. Celý záznam přitom trvá zhruba pět hodin čistého času.

Pět hodin výrazného ticha

Jeho vytvoření trvalo více než rok a Mars se celkově ukázal jako velmi tiché místo. Veškeré zvuky na jeho povrchu jsou asi o 20 decibelů nižší, než ty u nás na Zemi. Přirozeného šumu – tolik běžného u nás – je na rudé planetě opravdu velmi, velmi málo. Fakticky kromě hluku větru není na záznamu zaslaného Perseverance prakticky nic. „Je tam tak ticho, že jsme si nějakou dobu dokonce mysleli, že je mikrofon rozbitý,“ prohlásil Baptiste.

Teprve poté, co byl záznam velmi pečlivě analyzován specializovaným výzkumným týmem, začaly se v něm objevovat některé anomálie. Rozluštění zvuků například ukázalo, že vítr na Marsu je velmi proměnlivý. Zcela klidné prostředí tak dokáže doslova během jedné vteřiny narušit silný poryv. Podle badatelů se také některé zvuky nepodobají naprosto ničemu, s čím se do té doby setkali, a to za jakýchkoli okolností.

Vysoké a nízké zvukové frekvence

Perseverance vypočítal také rozptyl rychlosti zvuku. Získaná data tak potvrdila teorii, že vysokofrekvenční zvuky cestují na Marsu rychleji, než ty s nízkou frekvencí. „Mars je jediné místo ve sluneční soustavě, kde se to děje ve slyšitelném rozsahu. Způsobují to jedinečné vlastnosti molekul oxidu uhličitého, které tvoří místní atmosféru,“ vysvětluje Baptiste Chide. Zachycené zvuky jsou také výrazně ovlivněny ročním obdobím Marsu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je to dáno tím, že v zimě na polárních „čepicích“ namrzá oxid uhličitý a mění tak celkovou hustotu atmosféry. Objem prostředí se díky tomu zvýší zhruba o 20 %. Perseverance komunikuje se Zemí nepřímo skrze satelity umístěné na oběžné dráze. Ty patří ESA nebo NASA. Oblast přistání vozítka Perseverance pojmenovala NASA podle slavné afroamerické spisovatelky Octavie E. Butlerové, která proslula vědeckofantastickými romány.

Jaké pocity jste prožívali při přistání roveru na Marsu?

Zdroj: Science