Galaxie Mléčná dráha je pravděpodobně plná zaniklých civilizací

Studie publikování v polovině prosince mezinárodním týmem astronomů předpokládá, že naše galaxie je plná mimozemských civilizací. Má to však jeden háček – drtivá většina z nich, pokud ne dokonce všechny, už zanikly.

i Zdroj obrázku: Pixabay.com

Respektive zničily samy sebe, což je ostatně osud, který řada kriticky naladěných vědců předpovídá také lidstvu.

Navazují na Franka Drakea

Současná studie je jakousi aktualizací slavné rovnice, kterou stanovil zakladatel programu SETI Frank Drake už v roce 1961. Drakeova rovnice, kterou popularizoval fyzik Carl Sagan ve své minisérii Cosmos, zahrnuje celou řadu neznámých, například množství planet ve vesmíru. Tuto hodnotu není snadné ani odhadem stanovit.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Existovalo více civilizací?

Tato nová studie, na níž se podílela trojice fyziků z renomovaného kalifornského technologického institutu Caltech, je však v porovnání s rovnicí Franka Drakea méně teoretická a více se drží praktické stránky věci. Popisuje, kde jsou v Mléčné dráze nejpříhodnější podmínky pro vznik života, a zdůrazňuje také nejdůležitější faktor, který má na svědomí zánik civilizací – tendenci inteligentních bytostí k sebedestrukci.

Maximálně realistický model

Autoři studie namodelovali vývoj Mléčné dráhy od jejího vzniku až do současnosti s přihlédnutím ke všem známým faktům a poznatkům, které má současná věda k dispozici. Nejpříznivější podmínky pro vznik inteligentní civilizace pak popsali z hlediska prostoru a času:

• zhruba 13 tisíc světelných let od středu galaxie
  • přibližně 8 bilionů let od vzniku galaxie
iZdroj obrázku: Pixabay.com
Ostatní civilizace čekal zánik

Pokud výsledek tohoto modelu srovnáme s tím, že naše Země se nachází 25 tisíc světelných let od středu Mléčné dráhy a od vzniku galaxie uplynulo už 13,5 bilionů let, dojdeme nutně k závěru, že většina civilizací už stihla vzniknout, ale také zaniknout. A díky tomu, že v minulosti byla naše galaxie kompaktnější, měly tyto civilizace vyšší šanci setkávat se na meziplanetárních cestách.