Zachycen podivný signál přicházející z vesmíru. Jeho zdroj dělá vědcům starosti

Podivný signál, který badatelé zachytili, podle všeho vycházel z hvězdy nejbližší našemu vlastnímu Slunci. Vědci podnikli skoro rok trvající hon na vypátrání jeho původu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos

Výsledek po roce bádání? Signál nepocházel z mimozemské civilizace, která by rotovala kolem Proximy Centauri, jeho zdrojem bylo něco mnohem všednějšího. Nejspíš se jednalo o telefon, rádio nebo případně počítač nacházející se někde v Austrálii. K tomu aspoň došly dvě studie publikované v časopisu Nature Astronomy. Potvrdila to i Sofia Sheikh, astronomka a spoluautorka obou studií, která pracuje na univerzitě v Kalifornii.

Zachycen ryze pozemský původ

Signál nejspíš pocházel z lidského rušení způsobeného nějakou technologií nacházející se na zemském povrchu. Prvně byl zachycen radioteleskopem na Parkerově hvězdárně v Novém Jižním Walesu v Austrálii. Tento konkrétní teleskop je součástí tzv. Breakthrough Listen, největší vědecké soustavy, která naslouchá mimozemským „technosignaturám“. Program byl spuštěn roku 2016 a nachází se ve výzkumném centru SETI v Berkeley.

iZdroj fotografie: Pixabay

Signál, jehož výskyt trval asi pět hodin a měl frekvenci 982 megahertz, se nacházel v pásmu, které je normálně vyhrazeno letecké komunikaci. Jenže v prostoru žádná letadla nebyla, takže vědci tuto možnost vzápětí vyloučili. Vysílání velmi dobře napodobovalo přesně to, co se vědci snažili dlouhou dobu najít. Byla to totiž konkrétní frekvence, zatímco přírodní signály se vždycky pohybují v nějakém rozsahu, což je jasně odlišuje.

Lidské rušení je přítomné neustále

Opravdu konkrétní frekvence není nic zvláštního. Astronomové se s rušením svého pozorování setkávají prakticky neustále, takže musí všechna data filtrovat. Jenže frekvence se postupně měnila, což je něco, co odpovídá vysílání z vesmíru. Jak se Země otáčí, Dopplerův efekt frekvenci posouvá. Situaci ještě zkomplikovala jedna z planet kolem Proximy Centauri. Je velmi malá, velmi blízko Zemi a je v „obyvatelné zóně“, kde může na povrchu existovat tekutá voda.

iZdroj fotografie: Pixabay

Jenže když se astronomové zaměřili na signál znova, už tam nebyl. Pokud to nebyli mimozemšťané, tak o co se jednalo? Podle posunu frekvence se dají některé věci odhadnout. Tohle směřovalo k nějakému levnému kousku elektroniky, který používá krystalový oscilátor. Astronom Seth Shostak podotýká, že vždycky doufal ve skutečné zachycení mimozemského vysílání. Jeho počáteční nadšení bylo časem konfrontováno s nutnou mírou realismu.

Některé záhady vysvětlené, jiné zůstávají

„Falešné poplachy míváme pořád. Nejdřív jste nadšení, jen aby vás po pár dnech zklamalo to, že signál mají na svědomí Homo sapiens, nikoli Klingoni.“ Signál byl původně součástí záznamu, který trval asi 26 hodin. Astronomy byl ale zachycen až za rok při opětovné filtraci dat, a nejdřív k němu byli skeptičtí. Jenže podrobnější zkoumání vyloučilo rušení a vypadalo to na vysílání v takové podobě, na kterou všichni astronomové už dlouho čekali.

iZdroj fotografie: Pixabay

Asi nejslavnějším případem je signál z rok 1977, kdy astronomové ze státní univerzity v Ohiu zachytili vysílání trvající 72 vteřin. Bylo tak nezvyklé, že Jerry Ehman, jeden z členů týmu, načmáral na záznam „Wow!“. Zrovna tento záchyt přitom nebyl nikdy uspokojivě objasněn. Tým nad ním hloubal, ale k náhlému aha efektu postupem času asi nedojde. Nejspíš to bude záhada, dokud astronomové nezachytí totožný signál podruhé.

Zkoušeli jste někdy podobně „ulovit“ vysílání?

Zdroj: NPR