Proč jsou v letadlech zakulacená okna s malou dírkou? Jejich design vás drží při vědomí

V budovách a dalších strukturách normálně vídáme čtvercová nebo obdélníková okna. Existuje samozřejmě i zakulacené neboli okulus, abychom použili správný termín.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Když se ale zamyslíte nad letadly, vždycky mají zakulacená okna. Bylo by dnes nejspíš hodně podivné si v letadle sednout ke čtvercovému oknu. Jenže pro naše předky to nebylo nic zvláštního, okna s hranami byla v prvních komerčních letech naprosto normální. V budovách ostatně fungovala velmi dobře po celá staletí, tak proč měnit perfektní design, že? Bohužel několik událostí donutilo inženýry, aby se na okna v letadlech podívali jinak.

Potřebná změna s vývojem letectví

Během 50. Let 20. Století se začalo s konstrukcí větších komerčních letadel, která se ovšem ve vzduchu rozpadala. Dva takové stroje byly de Havilland Comet, první letadla s proudovými motory pro osobní dopravu. Rozpadly se během nehod roku 1953 a 1954. Příčinou byla právě čtvercová okna. Technici pak došli k závěru, že ostré rohy skla vytvořily přirozeně slabé místo, které se lehce poškodilo díky vysokému tlaku v letových hladinách.

iZdroj fotografie: Pxhere

Právě modely Havilland Comet létaly rychleji a výš než předchozí generace a opakované lety záhy způsobily právě zničení těchto oken. Zakulacená okna jsou na druhé straně schopná rozložit vnější tlak zcela rovnoměrně po svém povrchu, protože nemají žádné části, kde by se napětí mohlo koncentrovat a následně sklo rozlomit. Oblý tvar je celkově silnější a odolává všem přítomným deformačním tlakům, které se vyskytují jak vevnitř, tak vně trupu.

Nejen potřebný tvar, ale taky více vrstev

Další věcí, které si u oken v letadle nepochybně všimnete, jdou vrstvy polyakrylátu mezi vámi a vnějším světem. Tyto mezistupně poskytují dodatečnou ochranu před nepřízní počasí jako větrem, mlhou či deštěm. Kromě nich je na spodku okna ještě malinká, skoro nepostřehnutelná dírka. Říká se jí „bleed hole“ tedy „dírka na krvácení“ a poskytuje další vrstvu ochrany. Pomáhá totiž udržovat stabilní tlak vzduchu na palubě.

iZdroj fotografie: Pxhere

Tato dírka totiž umožňuje cirkulaci vzduchu mezi vrstvami okna, což je zbavuje vlhkosti a předchází zamlžení. Je to takový bezpečnostní ventil, který dovoluje stálý výhled a také přispívá k tepelné izolaci cestujících. Takže až budete příště v letadle, poděkujte právě zakulaceným oknům, ať už si užíváte výhled, nebo jste v uličce, protože nechcete vidět, jak vysoko jste nad zemí. Ta vrstva několika skel vás chrání před vnějším prostředím.

Sedíte raději u okna, nebo v uličce?

Zdroj: HowStuffWorks

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Miroslav Nukačík

Zobrazit další články