Máte ve svém telefonu aplikace? Pokud je neodinstalujete, brzy budete platit 215 000 Kč

Provozovatelé internetových platforem plošně zavádí placené členství pro své uživatele. Slibují za něj lepší ochranu osobních údajů. Za chvíli se nedoplatíme.

placené členství i Zdroj fotografie: Erik Lucatero erik_lucatero / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Předplatné a placené členství. Taková je nová strategie společnosti Meta, která poplatky zavádí na svých sociálních sítích Facebook a Instagram. Předplatné by tak mělo uživateli poskytovat stoprocentní ochranu osobních údajů, které společnost normálně využívá k poskytování personalizované reklamy. Jedná se o jeden z požadavků, které nově vymáhá Evropská Unie. Rakouská nezisková organizace se však proti tomuto opatření ostře ohradila. Uživatelé by totiž za základní právo na ochranu osobních údajů brzy platili stovky tisíc korun.

Placené členství na sociálních sítích

Celý internet (včetně sociálních sítí) od společnosti Meta je postavený na reklamách. Reklamy provozovatele internetových služeb doslova živí a dlouhodobě nejúčinnější je v tomto ohledu cílená personalizovaná reklama. Tu vám internet poskytuje na základě sběru osobních dat z každé vaší aktivity. Proti této praxi však vystupuje nový zákon Evropské Unie, který právě řeší ochranu osobních dat uživatelů.

Podle tohoto zákona by měli mít uživatelé na výběr, zda personalizovanou reklamu chtějí či nikoliv. Doposud s ní musel souhlasit každý, kdo chtěl danou sociální síť používat. Nově si však mohou uživatelé vybrat, zda zvolí placené členství nebo budou platformu dále využívat zdarma. V takovém případě musí opět automaticky souhlasit se zpracováním svých osobních dat.

uživatelé messengeru
iZdroj fotografie: Jason Howie / Creative Commons / CC BY-SA

Rakouská nezisková organizace NOYB

Proti této praktice se však ohradila rakouská nezisková organizace NOYB. Podle jejích představitelů by uživatelé neměli platit za ochranu osobních dat. Organizace se navíc právem obává, že k podobnému kroku přistoupí i další internetoví giganti, kteří dále chtějí působit na evropském trhu a nechtějí riskovat vysoké pokuty za porušení nového zákona.

Rakouská nezisková organizace spočítala, že průměrný uživatel má ve svém telefonu zhruba 35 aplikací. Pokud by si u každé měl sjednat placené členství kvůli ochraně osobních údajů, vyšel by ho provoz telefonu ročně na částku přesahující 8 tisíc euro, což je v přepočtu okolo 215 tisíc korun.

Peníze v kapse

30 000 Kč poplatek za nakupování na internetu? Tvrdá realita, všichni Češi by se měli připravit

Začarovaný kruh

Rakouská nezisková organizace NOYB říká, že ochrana osobních údajů by měla být základním právem každého uživatele. Zároveň je však nutné brát v potaz i ekonomickou stránku věci. Společnost Meta i další stojí provoz sociálních sítí peníze, které zároveň musí nějakým způsobem vydělávat. Otázkou tak zůstává, zda je lepší cílená reklama nebo placené členství.

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Veronika Helmová

Zobrazit další články