Tváří se jako hovor z banky, jde však o podvod. Zloději se teď vydávají za falešné bankéře, situace je vážnější než kdy předtím. Obětí se může stát každý z nás.
S kybernetickými útoky se doslova roztrhl pytel. Jsou záludnější, sofistikovanější a denně se s nimi musí vypořádat stovky důvěřivých lidí. Mezi nejzáludnější pak patří telefonní hovory, kdy se podvodníci vydávají za falešné bankéře. Rozeznat takový podvod vůbec není jednoduché. Proto je důležité šířit v tomto ohledu osvětu, která může příště ochránit třeba i vaši peněženku.
Podvodníci se vydávají za falešné bankéře
Klíčovým slovem u těchto podvodných případů je takzvaný spoofing. Jak uvádí web mobilenet.cz, jedná se o techniku, díky které se podvodníci vydávají za někoho jiného. Často tak zneužívají jméno státních úřadů, nadnárodních společností nebo se vydávají za falešné bankéře. Spoofing v tomto případě využívají k maskování svých telefonních čísel, takže na displeji oběti se zobrazí oficiální číslo dané instituce, které si může jednoduše ověřit na internetu. Na první pohled tak nemá oběť šanci poznat, zda se jedná o podvod nebo jí skutečně volá pracovník banky.
Pozor na časovou tíseň
Podvodné jednání byste tak měli rozeznat v průběhu samotného telefonního hovoru. Pokud na vás bude dotyčný mluvit cizí řečí nebo bude mít znatelný cizí přízvuk, může se jednat o první náznak toho, že se jedná o podvodníka. Většina podvodů k nám totiž míří ze zahraničí. Mnohem více byste se však měli zaměřit na samotné sdělení telefonního hovoru. Podvodníci, kteří se vydávají za falešné bankéře, se své oběti snaží přesvědčit, že došlo ke krádeži jejich identity nebo k napadení jejich bankovního účtu.
Podvodník má o své oběti většinou dost přesné informace, které si dopředu zjistil, a snaží se vyvolat dojem důvěryhodnosti. Z psychologického hlediska to skvěle funguje, a proto je tento druh podvodu tak špatně rozeznatelný. Existuje však několik varovných znaků, u kterých by měl zpozornět každý – časová tíseň a příliš citlivé informace. Pokud na vás volající tlačí, že musíte jednat okamžitě a bez času na rozmyšlenou, požaduje po vás převod financí na neznámý účet nebo po vás vyžaduje citlivé osobní informace, pravděpodobně se jedná o podvod.
Nahlášené podvody řeší mobilní operátoři
Rozpoznat falešné bankéře můžete podle toho, jaké informace po vás vyžadují. Skutečný bankéř nikdy nebude vyžadovat váš PIN k platební kartě, CVC kód nebo jednorázové autorizační kódy. Takové informace byste nikdy nikomu neměli sdělovat, bez ohledu na to, jak moc na vás budou naléhat. Každý pokus o podvod můžete navíc bezplatně nahlásit na číslo 7726. Každý nahlášený případ prověřují mobilní operátoři, kteří tak zvyšují ochranu proti podvodnému jednání.