11 největších letadel v historii lidstva: Jací giganti se kdy odlepili od země a bez starostí brázdili nebe?

Šestice motorů, dvojité paluby a rozpětí křídel větší než fotbalový stadion. Je ohromující, jak obrovské stroje dokázaly překonat gravitaci.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zázrak toho, že se člověk odlepil od Země a letí, nikdy nepřestane fascinovat. Ještě více ohromující jsou letadla, která mohou být větší než olympijský stadion, těžší než největší tanky světa a vyšší než pětipatrové budovy. A stejně překonají zemskou přitažlivost a přenesou na jiné místo světa tanky nebo autobusy. Od ukrajinského „Snu“ po nepředstavitelně široký Stratolaunch, zde je 11 největších letadel, jež kdy vzlétla.

Aero Spaceline´s Super Guppy

Guppy je malá rybka, ale Super Guppy je jasný predátor. Mohutný stroj přestal sloužit každé instituci a nechala si ho NASA. Rozměry letadla byly totiž perfektní pro transport vesmírných strojů a náhradních dílů. První verze se odlepila od země v roce 1965.

Antonov An-225 Mriya

Podle většiny měřítek byla Mriya (ukrajinsky „sen”) největším letadlem na světě. Ukrajina stavěla dva kusy, jen jeden byl však dokončen. Mriya dokázala zvednout až 710 tun nákladu a měla rozpětí křídel 88 metrů. Byla jednou z prvních obětí ruské invaze na Ukrajinu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Lockhead C-5 Galaxy

S nákladní kapacitou 135 tun je C-5 Galaxy největším letounem, který pravidelně používá armáda USA. K reaktivaci tohoto kolosu došlo v květnu 2017. Má dost místa na přepravu 2 tanků M1 Abrams, 16 džípů a 3 vrtulníků. Na jedno tankování zvládne 11 000 km.

Boeing 747 Dreamlifter

V roce 2000 Boeing zjistil, že potřebuje dopravní letadlo, aby přepravil díly pro 787 Dreamliner. Ten měl součástky z celého světa. Řešením byla úprava největšího letounu, tedy 747. Čtveřice těchto strojů tvoří nejdelší letadla světa s kapacitou 125 tun.

Antonov An-124 Ruslan

Další obrovský stroj z dílny Antonov používaný ruským letectvem. Jde o největší vojenské letadlo světa. Od uvedení roku 1984 šlo po 30 let o nejtěžší nákladní stroj světa. S kapacitou 165 tun unese An-124 dokonce více nákladu než C-5 Galaxy, ačkoli jeho dolet je kratší.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Boeing B-52 Stratofortress

B-52 vstoupil do služby roku 1955 a první B-52H, momentální verze, se předvedla roku 1961. Jde o leteckého dědečka, a ačkoli už vstoupil do 6. dekády služby, technologie uvnitř se stále vyvíjí.

Iljušin Il-76

Nákladní letadlo sovětské éry unese 140 vojáků a disponuje kapacitou 50 tun. Je navrženo pro extrémní podmínky a debutovalo roku 1971. Výroba začala o 3 roky později, vzniklo jich celkem 800 a dodnes tento stroj používá poměrně hodně zemí.

Airbus Beluga XL

Vyvinuta v roce 2014, Beluga podnikla první let v roce 2020 po více než 200 testovacích letech. Masivní letadlo je dlouhé 62 metrů a ve vzduchu ho drží turbíny Rolls-Royce Trent 700.

Boeing 747

Dreamlifter už zde je, ale typu 747 vzniklo už na 1 500. Jde o nejpoužívanější nákladní i dopravní letadla na světě. Jeden z nich má i skupina Iron Maiden.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Boeing C-17 Globemaster III

Poprvé vzlétlo roku 1991 a od té doby jich vzniklo 279. Typ C-17 zvedne 85,5 tun a po celém světě převáží náklad i vojáky, stejně tak se účastní záchranných misí všeho druhu.

Airbus A380

Tento stroj je Evropský 747 a jde o největší dopravní letadlo kdy vyrobené s prostorem pro 850 lidí. Létá nejdelší trasy na světě a je to skutečný létající autobus.

Který model se vám líbí nejvíce?

Zdroj: TheScientist

Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Zobrazit další články