Vrtulníky Sea King sloužily dlouhá léta nejen v britském námořnictvu a opakovaně se osvědčily. Stroje nyní dokonce míří na Ukrajinu.
Pokud existuje britská letecká námořní legenda, jsou jí bezesporu velké vrtulníky WS-61 Sea King. Stroje se v posledních desetiletích účastnily mnoha konfliktů, ale mají za sebou i celou řadu operací, ve kterých zachraňovaly lidské životy. Ačkoli jsou vyřazovány ze služby, stále mají své kvality. Nyní je budou moci ocenit ukrajinští piloti, protože tři stroje míří na Ukrajinu. Asi jako první vrtulníky západní konstrukce dodané během války s Ruskem.
Americká konstrukce s britskými motory
Výrobcem vrtulníku je britská společnost Westland Helicopters, ale ve skutečnosti je stroj americké konstrukce. Britská firma totiž v roce 1969 získala licenci od amerického koncernu Sikorsky na výrobu stroje SH-3 Sea King. Ovšem nakonec byly použity dva britské motory Rolls-Royce Gnome a inženýři provedli ještě celou řadu změn. Stroje se tedy od sebe velice liší, a to i způsobem, jakým nakonec byly používány.
Britské námořnictvo si tyto stroje nejdříve objednalo jako vrtulníky určené na boj s ponorkami. Ovšem později RAF tyto stroje zvolilo jako pátrací a záchranné a byly pro tuto úlohu náležitě upraveny. Jiné zase byly vybaveny kvalitním radarem a sloužily v roli stroje včasného varování. Další pak umožňuje dopravu výsadku 28 plně vyzbrojených vojáků. Kvalit Sea Kingu si byly vědomy nejen britské ozbrojené síly. Do výzbroje si je pořídilo třeba Německo, Austrálie, Indie a další země.
Britové jich vyrobili na 350
Vrtulníky tak existují v široké řadě modifikací. Jde o stroj, jehož délka je více než 17 metrů a prázdná hmotnost téměř 6,4 tuny. Posádka je dva až čtyřčlenná, záleží přesně na tom, v jaké úloze vrtulník působí. Stroj létá cestovní rychlostí 207 kilometrů v hodině. Jeho dolet je více než 1 200 kilometrů. Celkem jich britská společnost vyrobila kolem 350 kusů.
V protiponorkové roli mohly být vrtulníky silně vyzbrojeny. Jsou uzpůsobeny k tomu, aby nesly 4 protiponorková torpéda několika typů, případně 4 hlubinné nálože. Ve dveřích také může být instalovaný kulomet. V jiných variantách byly vrtulníky upraveny tak, aby byly schopné nést protilodní střely, například francouzské Exocet. Jako velmi užitečné se stroje ukázaly ve válce o Falklandy a vyznamenaly se i při záchranných pracích po cunami v roce 2004.
Vrtulníky, které Ukrajina dostane, mají pocházet od britského námořnictva, které je vyřadilo zhruba před 4 lety, ale evidentně udržovalo provozuschopné. Ukrajinští piloti již na tyto stroje byli přetrénováni. Otázkou je, jakou verzi Ukrajina dostane, i když se nejčastěji mluvilo o záchranném vrtulníku. Teoreticky by ale mohla dostat i protiponorkový. Ten by mohl sloužit k možným útokům na ruské ponorky, které operují pod hladinou Černého moře.