Výrobce stíhaček F-16 je na Ukrajinu připraven dodat jejich nejmodernější verzi. Americká vláda tomu ale není nakloněna

Bojové letouny F-16 existují v mnoha verzích lišících se svými schopnostmi. Nejmodernější verze se ale vyrovná téměř všem nejlepším letadlům na světě.

i Zdroj fotografie: Lockheed Martin
                   

Ukrajinská vláda již od začátku ruské invaze žádá své partnery o dodávky moderních bojových letadel. Oproti ruskému letectvu jich má mnohem méně a jsou také méně vyspělá. Ve svých prosbách Ukrajinci nejčastěji mluví o amerických víceúčelových bojových letounech General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Jejich výrobce, společnost Lockheed Martin, naznačuje, že by byl schopen dodat Ukrajině i nejnovější verzi označovanou jako F-16V Viper, případně Blok 70/72, ovšem americká administrativa o tom zatím nechce ani slyšet.

Strojů F-16 je dost, ale mají různé schopnosti

Letadel F-16 je v různých západních zemích i v USA relativní dostatek, bylo jich vyrobeno již téměř 5 tisíc. Problémem letounu je, že jeho první verze vstoupily do služby již v roce 1978. Letadlo je mimořádně flexibilní a pohyblivé, unese relativně velkou zátěž výzbroje a má levný provoz, proto je stále oblíbené. Ovšem pravdou je, že starší verze mají svá omezení a například ruským Suchoj Su-35S Flanker-E, natož strojům páté generace Suchoj Su-57 Felon by prostě nebyly rovnocenným soupeřem.

Výjimkou je ale modernizovaná verze F-16V, což je vlastně naprosto odlišné letadlo. Lockheed Martin ji vyvinul právě proto, aby byla v následujících letech konkurenceschopná proti těm nejmodernějším strojům čtvrté generace. Základ letounu zůstává stejný, mírně vylepšený je motor a vše má výrazně prodlouženou životnost. Je tedy 15,06 metru dlouhý a má rozpětí křídel 9,96 metru. Jeden motor je schopen stroji udělit rychlost až Mach 2,05.

iZdroj fotografie: Lockheed Martin

Ovšem něco jiného je už vnitřní vybavení nové verze Viperu. Viditelnou změnou je radar APG-83 typu AESA. Má mnohem pokročilejší schopnosti než starší radary typu PESA. Například ruské letectvo má radary AESA jen na svých několika letounech Su-57 a bude je montovat do modernizované verze Su-35SM. Jiný je i kokpit stroje, pilot má nově k dispozici digitální displeje. Letoun dostal i výkonnější počítače nebo soupravu pro elektronický boj nazvanou Viper Shield.

Letouny F-16 nosí flexibilní výzbroj

Předností F-16 vždy byla schopnost nést celou škálu zbraní, modernizovaná verze V umožňuje používat všechny nejmodernější typy. Základem výzbroje je rychlopalný rotační kanon ráže 20 milimetrů a schopnost nést téměř 8 tun zbraní a dalšího vybavení na 11 závěsných bodech. Ty může tvořit široká škála střel vzduch-vzduch, raket určených pro útoky na pozemní, radarové nebo námořní cíle. Letoun nosí i různé typy pum včetně přesně naváděných.

Lockheed Martin Vipery staví v novém závodě v Greenville a avizoval, že je zde schopen navýšit výrobu. Pravdou ale zůstává, že na nejnovější verzi F-16 je docela dlouhá fronta. Jedním z velkých odběratelů je Tchaj-wan, ale mezi zájemce patří i země NATO, například Slovensko. To na své objednané letouny stále čeká a po vyřazení svých MiG-29 jeho prostor chrání české a polské letectvo. Je tedy otázka, kolik moderních letounů by byl výrobce vlastně schopen Ukrajině dodat a kdo by musel ještě déle čekat.

Jak by Ukrajině pomohla dodávka nejmodernějších F-16?

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články