Turecko se chce dostat mezi světovou trojku. Usilovně pracuje na stíhačce 5. generace

Turecko jako regionální velmoc touží po silném letectvu vyzbrojeném bojovými stroji světové úrovně. Nezbývá mu, než aby si je postavilo samo.

Maketa TF-X i Zdroj fotografie: Uživatel John Newton8 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Turecko stále rychleji pracuje na novém bojovém letounu, který by se měl stát jedním z dalších strojů páté generace létajících po obloze. Pokud vše půjde podle dosavadních plánů, měl by se první let stroje nazývaného TF-X uskutečnit již v roce 2025. Země nyní poprvé uveřejnila fotografie ukazující stavbu prototypu a zdá se, že po mnoha letech debat o konstrukci letadla se na něm opravdu intenzivně pracuje.

Trest za nákup ruského S-400

Země, ve které vládne autoritářský prezident Erdogan, se měla stát jedním z uživatelů strojů F-35. Dokonce bylo v plánu, že se bude na jejich konstrukci podílet, tedy vyrábět nějaké díly v Turecku a pravděpodobně zde turecké letouny i kompletovat. Jenže v roce 2020 došlo k rozhodnutí koupit ruský systém protivzdušné obrany S-400. Odmítla americkou nabídku MIM-104 Patriot jako nevýhodnou. Odpověď USA, dlouhodobého spojence Turecka, na sebe nenechala dlouho čekat. Americké stíhačky Ankara nedostane.

Pro turecké letectvo to znamená zásadní problém. Jeho letectvo se opírá především o americké F-16, ovšem jde o starší verze z 80. a začátku 90. let. Navíc má ve výzbroji 48 letitých F-4 Phantom. Pokud chce svoje letecké síly udržet na výši, nutně potřebuje modernější letouny. Pro Turecko je to důležité, jelikož má v regionu několik soupeřů. Prvním je Řecko, země mají dlouhodobě napjaté vztahy. Ideální nejsou ani s Izraelem. Řecko kupuje francouzské Rafale, Izrael má F-35. Turecko má zájmy i v dalších oblastech.

Turecko chce i vlastní motory

Na letadle TF-X začali konstruktéři pracovat v roce 2010, ale velmi pomalu. Americké NE však znamenalo impuls a z letadla se stala rázem priorita. V podstatě to znamenalo, že z plánů na papíře se konečně stala reálná konstrukce. Nová turecká stíhačka by měla být dvoumotorová. Pro prototyp má země nejspíše objednané motory GE F110 pohánějící třeba F-16. Pracuje ale na vlastním agregátu, aby bylo nezávislé.

Stíhací letoun by měl být více než 20 metrů dlouhý. Bude se tak velikostí podobat ruskému Su-57 nebo čínskému J-20, ačkoli Turci ho rádi přirovnávají k F-22. Pravděpodobnější ale je, že konstruují spíše univerzální bojový letoun než čistokrevně stíhací, protože to dává mnohem větší smysl. Rychlost stroje by se měla pohybovat nad Mach 2, možná až Mach 2,5. Dolet je plánovaný na zhruba 3 tisíce kilometrů.

Turecko se tak řadí mezi další země, které chtějí co nejdříve vyrábět letadla páté generace. Dnes to kromě USA zvládá jen Čína a Rusko. V plánu to má Indie a Jižní Korea. Taková konstrukce není jednoduchá, ale pravdou je, že turecký letecký a obecně zbrojní průmysl se v posledních letech nesmírně posunul dopředu. Možná vývoj TF-X nemusí jít tak rychle, jak země chce, a letoun nemusí dosahovat všech kvalit amerických strojů, ale není pochyb, že Turecko má schopnosti ho vyrábět.

Kdy je podle vás reálné, že začne TF-X opravdu létat?

Zdroj: AeroTime
Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jaká je ideální teplota v bytě a proč: Zdraví dospělí by neměli jít pod dvacet, senioři a nemocní po 18 °C
Události247.cz
Události247.cz
Falešná rakovina nebo pomoc lidem v tíživé situaci: Podvodníci lákají z lidí peníze přes sociální sítě
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bulharsko hned na začátku války Ukrajinu zachránilo, dodalo jí až 100 % potřebné munice. A také dnes tvoří až 1/3 dodávek
adbz.cz
adbz.cz
Starý chleba najde uplatnění při smažení i vaření vývaru. Přišla na to kdysi jedna moudrá hospodyňka