Stratolaunch staví superrychlý letoun, rychlost zvuku překoná šestinásobně

Když začal na konci sedmdesátých let na komerčních linkách létat Concorde, první nadzvukový letoun pro civilní přepravu cestujících, bylo z toho velké haló. I když letenky stály zhruba třicetkrát tolik, kolik jste zaplatili za let běžným dopravním letadlem, zájem o cestování Concordem byl obrovský.

i Zdroj obrázku: Pixabay.com
                   

Concorde však bohužel nepatřil mezi nejbezpečnější a nejspolehlivější stroje, a tak byl v roce 2003 nadobro uzemněn.

Mach 6

Americká firma Stratolaunch se nyní chystá nadzvukové civilní lety vrátit do hry, a to ve velkém stylu. Nový letoun, jehož konstrukce už započala, se jmenuje Talon-A a zvukovou bariéru má překonat hned šestinásobně. To v praxi znamená, že cestovní rychlost tohoto stroje bude nejméně 7 400 km/h. Takové letadlo bude primárně určené pro mezikontinentální lety, na krátkých linkách v rámci Evropy nebo Severní Ameriky nestihne svůj potenciál řádně využít.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Návrat letadel na oblohu

Talon-A

První plány na letadlo nazvané Hyper-A, které bylo později překřtěno na Talon-A, se objevily už na konci roku 2018. Prototyp, který nyní firma staví, by měl podstoupit první zkušební let 3. března 2021. Prototyp má tyto základní parametry:

  • délka: 8,5 m
  • hmotnost: 2 700 kg
  • cestovní rychlost: 7 400 km/h

Bližší podrobnosti zatím Stratolaunch nezveřejnil, v nedávné minulosti však proběhly úspěšné zkoušky raketových motorů, které by měl Talon-A využívat. Vzhledem k velmi kompaktním rozměrům pak lze očekávat, že stroj by měl sloužit spíše jako privátní dopravní prostředek pro nejbohatší společenskou smetánku.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Cíl? Lety pro vlády

Rozměry letadla odpovídají velikosti dnešních soukromých letadel. Stratolaunch očekává, že mezi typickými zájemci o Talon-A budou vlády, americké ministerstvo obrany, bohatá soukromá klientela a akademická sféra, která bude moci stroj využívat k vědeckým výzkumům a experimentům ve vysoké letové hladině či za extrémně vysoké rychlosti.

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Ladislav Podešva
Autor článku

Ladislav Podešva

Zobrazit další články