Pokud patříte mezi zákazníky mobilního operátora O2, mějte se na pozoru. Tato SMS zpráva je podvod, který vás může přijít na velké peníze. Na co si dát pozor?
Phishingové SMS zprávy a emaily nebo dokonce falešné hovory, které vás děsí ztrátou bankovní identity, jen abyste ji ve skutečnosti vědomě odevzdali do rukou podvodníků, se šíří jak houby po dešti. Podvodníci pro své podvody využívají jména známých společností a institucí. Ostatně, není to tak dávno, co jsme vás informovali o vlně podvodných zpráv, které využívaly jména mobilních operátorů T-Mobile a Vodafone. Nyní by se měli mít na pozoru také zákazníci mobilního operátora O2.
Phishingové SMS zprávy
Stejně jako v předchozích případech i zde je hlavním účelem SMS zpráv snaha vylákat z vás přihlašovací údaje do mobilní samoobsluhy. V krajním případě mohou podvodníci cílit i na vaše platební údaje a přístup k vašim financím. Záminka, kterou ve zprávách podvodníci používají, je přitom velmi okatá. Zpráva vás informuje o končící platnosti vaší SIM karty, kterou si můžete prodloužit zaplacením symbolické částky na přiloženém odkaze. Odkaz vás přesměruje na stránku, která na první pohled vypadá jako platební brána O2.
Falešné stránky
Stejně jako ve všech ostatních phishingových podvodech je daná stránka podvrh. Pokud na ní vyplníte požadované údaje – přihlašovací jméno a heslo do své mobilní aplikace či údaje k platební kartě – odevzdáte je podvodníkům. Tím jim umožníte nekontrolovatelnou manipulaci s vaším účtem nebo dokonce financemi. Tyto falešné stránky bývají ovšem velmi špatně rozeznatelné od legitimních webových stránek daného operátora. Radíme, abyste si informace z SMS zprávy vždycky nejdříve ověřili, než na přiložený odkaz kliknete.
Podvod hlaste
Operátor O2 má velký zájem na tom, aby se podobné praktiky co nejrychleji rozpoznaly a zastavily. Pro tyto účely bylo zavedeno nové kontaktní číslo 720 002 002, na které mohou jejich zákazníci přeposílat všechny podezřelé SMS zprávy. Každým případem se začne zabývat útvar bezpečnosti daného operátora a podnikne potřebné kroky k tomu, aby například zablokovali přístup na URL odkaz. Tím se snaží ochránit všechny své zákazníky, kteří mohou být příliš důvěřiví. Vy sami byste následně měli daný kontakt zablokovat a na celý incident zapomenout.