Sankce na Rusko asi nefungují, jak by měly. Stále dokáže produkovat stíhací letouny Su-57 plné vyspělé elektroniky

Na světě existují čtyři provozované bojové letouny páté generace. Rusko vyrábí jeden z nich. Ačkoli mělo velké zpoždění, dnes produkuje nové i navzdory sankcím.

Su-57 i Zdroj fotografie: Anna Zvereva / Creative Commons / CC BY
                   

Ruské letectvo v posledním prosincovém týdnu oznámilo dodávku nových letadel páté generace Suchoj Su-57 Felon, což je dnes nejpokročilejší bojový letoun ve výzbroji Ruska. I s funkčními prototypy by jejich počet měl nyní dosahovat více než dvou desítek. Je to trochu překvapení, protože mnozí experti předpokládali zpomalení výroby bojových letadel v Rusku v souvislosti se sankcemi.

Výroba letadel stále pokračuje

Zdá se však, že Rusko nejspíše nějak našlo cestu, jak se dostat k vyspělé elektronice nutné pro provoz letounů, i když by na ni měly být uvaleny sankce. Produkuje totiž nejen Su-57, ale během konfliktu dodalo do výzbroje i nové Suchoj Su-34 a Su-35. Rusko navíc investovalo mnoho prostředků do závodu Komsomolsk na Amuru, kde se mají stíhačky páté generace stavět. Pravděpodobně vyšším tempem než nyní. Do roku 2028 by mělo letectvo dostat 76 sériově vyrobených strojů.

Rusko také oficiálně potvrdilo, že 4 letadla Su-57 jsou zapojena do bojových misí s Ukrajinou. Ale stíhačky operují pouze v ruském prostoru a odpalují z něho střely směrem na Ukrajinu. Jedna podle neověřených tvrzení měla protiletadlovou střelou dlouhého doletu sestřelit ukrajinský Suchoj Su-27. Takového nasazení dokazuje, že Rusko se i přes stealth schopnosti stroje značně obává ukrajinské protiletadlové obrany. Sestřelení stroje by mohlo značně pošramotit jeho pověst a budoucí export, i když jediný zájemce je nyní pravděpodobně jen Vietnam.

Vývoj letadla trval velmi dlouho

Vývoj letounu začal v Rusku na začátku století, první prototyp pak vzlétl v roce 2010. Testování a vývoj rozhodně nebyl bez problému, což dokazuje skutečnost, že do výzbroje letectva první stroj vstoupil až v prosinci roku 2020. Letoun obsluhuje jeden pilot, je 20,1 metru dlouhý a rozpětí křídel má 14,1 metru. Jeho dva motory mu dodávají rychlost až Mach 2 a mají vektorování trysek, což znamená i vysokou obratnost stroje. Letoun je vybaven moderním radarem AESA a také speciálním povrchem a tvarem zajišťujícím schopnost stealth.

iZdroj fotografie: Uživatel Rulexip / Creative Commons / CC BY-SA

I díky své velikosti, která předčí americký Lockheed Martin F-35 Lightning II, je letoun silně vyzbrojený. Má rychlopalný kanon ráže 30 milimetrů a 12 závěsných bodů na výzbroj, z toho 6 vnitřních. Při jejich použití zůstává zachována schopnost stealth. Může odpalovat celou škálu ruských raket proti vzdušným nebo pozemním cílům, radarům nebo plavidlům. Unese i celou škálu pum včetně přesně naváděných.

Kde podle vás bere Rusko součástky na Su-57?

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články