Černé tečky na kraji autoskel nejsou jen na ozdobu. Nejednomu z nás už zachránily život

Ne všichni řidiči jsou si vědomi toho, k čemu jsou frity. Tedy malé černé tečky nacházející se podél okrajů čelního skla vozu. Nejsou tam rozhodně jen na okrasu, mají své funkce.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Je to tedy technologický prvek s nějakým účelem? Designový prvek, protože by to jinak vypadalo hrozně nudně? Někoho může překvapit už jen vlastní název, mnoho lidí jim prostě říká tečky. Reálně jde o miniaturní kapky keramické barvy, které byly na sklo naneseny sítotiskem. Tvoří tak speciální hrubou vrstvu o síle 10–500 mikronů, která má vysoce adhezivní vlastnosti. Způsobem provedení se tak tečky neliší třeba od potisku triček.

Nátěr odolný proti všemu vnějšímu

Nejprve je pomocí speciální síťoviny vytvořen vzor, pak se sklo usuší v peci. Výhodou postupu je trvalost, po dokončení nelze tento tisk smýt vodou ani čisticími prostředky. Protože trička s potiskem vydrží i opakované praní. Sklokeramické částice v této barvě na sklo mají ještě zvýšenou odolnost proti jakémukoli mechanickému zásahu. Dobře, takže to by byl proces vzniku. K čemu je tam ale výrobce vůbec dal, když to není jen design?

iZdroj fotografie: Pixabay

Frity na čelním skle každého auta plní hned několik podstatných rolí najednou. V první řadě chrání tmel, který drží samotné sklo na místě. Hrubá struktura tohoto povlaku zlepšuje adhezní vlastnosti lepidla, z čehož plyne spolehlivější fixace skla k rámu auta. Jde o zcela klíčovou funkci. Čelní sklo nejen chrání řidiče před povětrnostními podmínkami nebo předměty zvenku. Jde také o prvek tvořící tuhost celé karoserie vozidla.

Záření a plynulá termoregulace skla

Tmel je díky nim chráněn i před škodlivým UV zářením. Faktem totiž je, že prakticky jakákoli polyuretanová kompozice se vlivem ultrafialového světla stane postupem času zcela nepoužitelnou. Lepidlo dostane nejprve žlutou barvu. Pak postupně proschne, nakonec kompletně ztratí těsnost. Tmavý proužek těsně u rámu tedy funguje stejně jako sluneční brýle na obličeji. Spolehlivě chrání složení tmelu a předchází tak stárnutí tohoto materiálu.

iZdroj fotografie: Pixabay

Plynulost přechodu nátěru se stará o pohodlnou termoregulaci. Během horkých dnů odvádí z povrchu skla přebytečné teplo. Zatímco průhledná plocha sluneční paprsky propouští dál, černé tečky teplo zcela přirozeně zachytávají. Na hranici tak může vzniknout silný teplotní rozdíl, což by vedlo i ke vzniku trhlin. Současně poskytují i službu v ohledu pasivní bezpečnosti. Frity totiž tvoří velkou plochu v oblasti zpětného zrcátka pro řidiče.

Nakonec i trocha estetiky pro naše oko

Jakýkoli pohled do jeho plochy tak není rušen jasně osvíceným pozadím. I za jasných dnů tak může řidič tento nástroj používat zcela pohodlně. Krom toho tyto tečky pomáhají skrýt optické zkreslení. K tomu dochází kvůli zakřivené ploše skla. V některých pozorovacích úhlech může naprosto průhledná plocha tvořit odlesky, které řidiče matou. Po řadě přínosů a vlivu na bezpečnost jízdy ovšem přichází i okolnost čistě estetická.

Krom toho, že tyto tečky tmel chrání před vnějšími vlivy, ho také dokonale maskují. Bez jejich přítomnosti by lepidlo bylo patrné a nejspíš by odvádělo pozornost kohokoli uvnitř vozu. Protože nejde o čistý pruh, ale postupný přechod od drobných bodů po plochu, je celá vrstva pro oči mnohem příjemnější.

Co jste si o tečkách mysleli, když jste je viděli prvně?

Zdroj: HiTechMail
Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Zobrazit další články