Jestli jste občas před letem trochu nervózní, klid, nejste v tom sami. Nějakou formu úzkosti při odbavení na letišti prožívá 33–40 % všech lidí.
Ačkoli obrovský kovový stroj letící vzduchem a plný lidí nebo těžkého nákladu zní dost nejistě, letadla jsou ve skutečnosti poměrně stabilní. Pokud tomu stále nevěříte, je tu malý experiment. Představte si takový Boeing 777, který je plně obsazen. A v něm všech 500 pasažérů přítomných na palubě v jeden stejný moment vyskočí. Tedy v rámci paluby, ne, že budou skákat z letadla ven.
Katastrofa, nebo jen drobné škubnutí?
Kolik síly by takové hromadné poskočení vyvolalo? Co je běžná frekvence a proč jsou na palubě pytle s pískem? Jste na palubě zmíněného letadla a zrovna se to sejde, že letíte na kapitánovy narozeniny. A posádka se rozhodne pro malý žertík. Jak její členové roznášejí jídlo a nápoje, každému pošeptají, co má dělat. Nejste si úplně jistí a každý vypadá trochu zaskočeně. Ale co nejhoršího by se mohlo stát? Posádka se přece nenechá ohrozit, ne?
Pro bezpečnost každého letadla je naprosto klíčové správné rozložení váhy. Koncentrace na jedné straně nebo v jednom bodu může být velmi nebezpečná až osudná. Tohle krásně v žertu popsal Miroslav Donutil: „Kovanda si sedl napravo, my logicky všichni nalevo, protože jsme nechtěli letět celou cestu naklonění na jedno křídlo.“ Jenže rizikové jsou oba extrémy, tedy jak přílišné zatížení letadla, tak když je váhy uvnitř příliš málo.
A teď všichni hop
Když nemá letadlo dost nákladu, je potřeba ten stávající pečlivě rozložit a někdy posádka dokonce přidá ony pytle s pískem, z nichž má každý 23 kilogramů. Takže co se stane, když najednou letadlo na vteřinu přijde o většinu své váhy? No vraťme se k modelovému letu a uvidíme. Boeing dosáhl potřebné výšky, bezpečnostní světla zhasla a lidé kolem si rozepli pásy. A najednou všichni včetně vás vstali ze sedaček, ti nejvyšší si našli lepší pozici.
Následně se chytnete opěradla před sebou, abyste byli dost stabilní. Letuška dá signál a všichni vyskočí. Jakmile těla všech opustí podlahu letadla, stroj najednou přijde o 37 500 kilogramů. Protože je nečekaně znatelně lehčí, zvýší se během skoku jeho letová hladina. Společným skokem vyvinete všichni tah srovnatelný s 800 lidmi nebo 10 slony. Nečekané trhnutí změní trajektorii letu, kapitán ztratí kontrolu a všichni míříte k jisté smrti.
Opravdu se to bude dít takhle?
Moment, tohle nezní úplně pravděpodobně. Náhlý impuls sice změní trajektorii letu, ale vlastně se vůbec nic nestane. Protože letadlo letí rychlostí 870 kilometrů v hodině, tento kolektivní skok bude mít jen zcela minimální dopad. Kapitán se lehce přizpůsobí, akorát bude nejspíš trochu otrávený, že má zrovna dneska tak neposlušnou posádku. Tohle platí za předpokladu, že všichni v letadle váží kolem 75 kilogramů.
Kdyby bylo letadlo plné zápasníků sumo, kteří váží až 200 kilo, bylo by to něco zcela jiného. Tento kousek by byl také vrcholně nebezpečný, pokud by se odehrál během přistání nebo vzlétnutí. V této fázi letu má totiž celý stroj mnohem nižší rychlost, takže změna váhových poměrů může mít mnohem silnější vliv. A kapitán by přes veškerou snahu dost možná nesrovnal trajektorii včas na bezpečný zbytek cesty.
Poskakování během celé cesty
Existuje ještě možnost silnějšího narušení vyvoláním tzv. třepotání, tedy narušení aeroelasticity. Jednalo by se o synchronizované skoky v určitém jednotném tempu po delší dobu. Takové vibrace by vyvolaly nestabilní aerodynamiku letadla, což by narušilo jeho přirozené chování. Přirozená frekvence je soubor frekvencí, které objekt emituje při jakémkoli zásahu. Pokud by všichni skákali dlouhodobě, selhala by struktura letadla.
Jenže koordinace takové akce by byla prakticky neproveditelná, takže je to něco, s čím si opravdu nemusíte dělat starosti. Navzdory obavám mnoha lidí je létání stále jedním z nejbezpečnějších způsobů přepravy osob i nákladu. Letadla jsou dnes bezpečnější než auta i vlaky. A když po vás náhodou letušky budou tento manévr chtít, tak už budete vědět, že se není čeho obávat, maximálně otráveného pilota.
Byli jste někdy během letu účastni nějaké hromadné akce posádky?