Vyplatí se elektromobil? Inženýr shrnuje svoji dvouletou zkušenost s korejským modelem, který používá prakticky denně

Jürgen Baumann ze Švýcarska si před dvěma lety koupil elektromobil Hyundai Kona a během používání začal jeho spotřebu pečlivě sledovat. Teď shrnuje výsledky.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Co se týče dojezdu, vede si model Hyundai Kona Electric až mimořádně dobře. Dle standardu WLTP zvládne na jediné nabití akumulátoru až 449 kilometrů. Inženýr a otec rodiny Jürgen Baumann už více jak dva roky monitoruje spotřebu vozu v praxi. Tedy bez ohledu na to, zda jde o rodinnou dovolenou nebo vícedenní jízdy do Německa, Jižního Tyrolska nebo Švýcarska. Je tedy elektromobil zázrakem techniky, nebo uživatelským zklamáním?

Reálná recenze uživatele po 2 letech

Během dvou let používání ujel Baumann se svým strojem zhruba 26 000 kilometrů. Za toto období činila spotřeba vozidla asi 13,2 kilowatthodin na 100 kilometrů. To odpovídá průměrnému dojezdu 478 kilometrů. Ve výsledku tak Baumann překonal výrobcem udávaný dojezd o 38 kilometrů. Pečlivý Švýcar přitom jezdí výlučně v ekologickém režimu. Během zimy si vybírá svou daň elektrické topení a silné zimní pneumatiky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

„V létě je typický dojezd více jak 500 kilometrů, v zimě jen 400–450,“ uvádí Baumann. Švýcar se chová hospodárně i při nabíjení. Asi 77 % elektřiny tak získává od svého zaměstnavatele, hotelů, nákupních center a dalších míst. Dalších 18 % nabije na placených rychlonabíjecích stanicích a zbytek pak v domácí zásuvce. Celkově tak jezdí svou Konou za pohádkově nízkou provozní cenu a 100 kilometrů ho tak stojí jen asi 1,60 eura.

Kontrast elektřiny a nafty

Například naftové SUV se srovnatelnými parametry stojí na 100 kilometrů 9 euro a to není počítána spotřeba oleje a AdBlue aditiva. „Na silnici jsme tak poměrně efektivní včetně jízdy horami a po dálnici,“ chválí Baumann automobilku. Hyundai na výkonových číslech podvádí, auto je v reálu mnohem lepší než na papíře.“ Dalším bonusem je, že nezná cenu autoservisu, protože Kona za celé dva roky nepotřebovala jedinou opravu.

Každoroční výměna pneumatik je součástí leasingové smlouvy a Baumann chce dokázat, že se odpůrci elektromobilů pletou. Časté je totiž tvrzení o nevhodnosti na dlouhé cestování a dovolené. Týká se to hlavně fanoušků Tesly, která má být použitelná pouze se sítí Supercharger. Baumann však pravidelně jezdí po celé Evropě a využívá rychlonabíječky podél dálnice. Problémy tedy evidentně nemá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Relativita vzdáleností

Podotýká však, že „velká vzdálenost“ je relativní pojem. Dlouhé jsou pro něj totiž trasy, které přesahují jeho dosah a vyžadují nabíjení po cestě. On sám se vypravuje na místa v dosahu elektromobilu. Jeho zatím nejdelší cesta však vedla z Curychu až do Hamburku, tedy plných 968 kilometrů. Na těchto trasách přitom tráví 90 % času na dálnici, a to při rychlosti 110–120 kilometrů v hodině podle dopravní situace. Elektrická klimatizace je pro něj nutnost.

Nabíjení není problém a většinou se děje po 3 hodinách jízdy, i když má baterie ještě polovinu. „Obvykle si chceme odpočinout, dát si kávu a zajít na toaletu.“ Během cestování severním Německem urazil za několik dní asi 2 220 kilometrů. I přes vysokou rychlost a stále zapnutou klimatizaci byla spotřeba 13,7 kWh na 100 kilometrů. Baumann spočítal, že to odpovídá energetickému obsahu 1,4 litru nafty na stejnou vzdálenost.

Problémy se softwarem

Baumannova hlavní kritika vozu se týká softwaru Kona. Jízdní asistence je docela dobrá, tempomat dle jeho slov však občas zbytečně zpomaluje. Je také potřeba aktivovat funkci „Autohold“, a to při každé jízdě, aby Kona nevyjela sama. Hodnocení korejského vozu je však po dvou letech jednoznačně kladné. „Celkově je to nejlepší vozidlo, jaké jsme kdy měli. Teď začíná třetí a poslední rok leasingu.“

iZdroj fotografie: Depositphotos

Přes pozitivní zkušenosti s elektromobilem jde však o jednu značku a nejspíš trochu atypický způsob používání. Je tedy otázka, zda lze závěry hodnocení vztáhnout na elektromobilitu obecně. Jde však o ukázku toho, že pokud řidič dbá na některá pravidla a zajede si svůj „režim“, vydrží mu elektromobil hodně dlouho v perfektní kondici. Jiné modely měly ovšem silné potíže, například právě při nízkých zimních teplotách.

Jaký je váš postoj k rozvoji používání elektromobilů?

Zdroj: Econet

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Zobrazit další články