Řízení auta v noci vyžaduje zvýšenou pozornost. Pro bezpečnou jízdu se držte několika základních pravidel

V průměru 1 z 25 řidičů prohlašuje, že někdy usnul za volantem, když jel v noci. Krom toho v Americe mají řidiči šanci 1 ku 116, že narazí na nějaké divoké zvíře.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Tato i další nebezpečí se dají odstranit při vysoké opatrnosti a určitém způsobu řízení. Prázdná silnice v nočních hodinách totiž neznamená, že můžete jen tak šlápnout na plyn a zcela zapomenout na jakákoli rizika. Pokud máte automatickou převodovku, nezařazujte zpátečku, než se auto přestane pohybovat. Jinak totiž auto zastaví převodovka místo brzd, což vám ji může postupem času velmi poškodit. A to je riziko za každé situace.

Silnice a problém oslnění

Po západu slunce se výrazně mění světelné podmínky na vozovkách, čímž roste obecná nebezpečnost. Většina menších silnic, hlavně mimo města, nemá žádné vlastní osvětlení. Řidič si pak snadno zvykne na šero a reflektory protijedoucího auta ho mohou zmást. Výsledkem může být přehlédnutí značky nebo kritického zákrutu, což během dne nehrozí. Navyknutí na určitý světelný režim vždy hrozí šokem, jakmile se dostanete do jiných podmínek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

S tím souvisí zásada ztlumení osvětlení přístrojové desky, takže se můžete nerušeně soustředit pouze na silnici před vámi. Ostrá LED světla mohou snadno oslnit, vytvořit odraz, kterého se leknete, a nehoda je pak na světě raz dva. Dalším faktorem souvisejícím se světlem je riziko obyčejných brýlí s reflexními skly. Pokud jezdíte často v noci, nechte si napsat nereflexní čočky, které k vašim očím pustí více světla. Tak snadno zachytíte každý detail okolí.

Čisté přední sklo, vzdálenost a rychlost

Pokud chcete čistit čelní skla, zvolte naprosto obyčejné noviny. Právě novinový papír je totiž z vláken, která nic nepoškrábou, a tudíž – na rozdíl od jiných nástrojů – nepodřou ani čelní sklo. Navzdory obecnému názoru navíc čistí lépe než papírové utěrky a nenechávají za sebou stopu případných žmolků. Většina vydavatelů už také nepoužívá staré inkousty, takže noviny nenechávají ani mastné skvrny, jak tomu bylo dříve.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Základním pravidlem řízení je udržování bezpečné vzdálenosti. V noci je to zvláště podstatné, navíc ve spojení s přiměřenou rychlostí. Večerní šero obvykle uspává, a tudíž také zpomaluje reflexy, vzdálenosti mohou být navíc snadno zkreslené. Vzdálenost od ostatních vozidel by měla být taková, abyste stihli napočítat do 3. Pokud byste před trojkou narazili do auta před sebou, možná potřebujete trochu zpomalit.

Trojúhelník a čistá světla

Je úplně jedno, jak dobře se o svůj vůz staráte, píchnout pneumatiku můžete naprosto kdykoli. Proto je základem udržovaného vozu také výstražný trojúhelník, baterka, kabely a reflexní vesta. Díky nim můžete svoje auto zcela bezpečně odstavit u krajnice a pustit se do opravy, ať už vás krizová situace zastihla kdekoli. Taky se před jízdou ujistěte, že máte dostatečnou kapacitu telefonu, případně u sebe mějte powerbanku. Telefon pro vás bude v takové situaci zcela nepostradatelný.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je úplně jedno, jak silná nebo vylepšená máte světla na autě. Pokud je na nich vrstva bláta nebo rzi, budou jak světlo svíčky, pokud přes ně vůbec něco pronikne. V případě, že se navíc vyskytnete na tmavé silnici, jsou přední světla jediným zdrojem osvětlení, který máte k dispozici. Pravidelná očista je tudíž zcela zásadní, stejně jako dostatek prostředků na jejich případné ošetření po cestě. Blátivá cesta během deště si přímo říká o zásah na nejbližší benzince.

Příhodnost GPS a dálkových světel

Orientace v prostoru se odvíjí od toho, co vidíme a jak daleko vidíme. To je v noci značně redukováno, takže GPS navigace může rozdíl vyrovnat. Protože hlasové instrukce jsou už standardem, nemusíte po většinu času monitor vůbec sledovat. Pokud prší nebo sněží, můžete snadno přehlédnout odbočku, protože máte posunuté vnímání vzdálenosti. To i v případě cesty, kterou za běžných okolností velmi dobře znáte, ale za deště je jak cizí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud jedete otevřenou krajinou, například mezi vesnicemi, nebojte se dálkových světel. Při absenci pouličního osvětlení poskytují mnohem lepší přehled o okolí a také včas varují případná zvířata. Jsou ovšem agresivní vůči protijedoucím řidičům, s čímž si ovšem dnešní systémy už umí poradit. Pokud jsou takoví řidiči v určité vzdálenosti, systém světel se tomu přizpůsobí. Tak šťastnou cestu i v noci a ideálně bez nehod, ať už se vypravujete kamkoli.

Máte rádi noční jízdu autem, nebo ji považujete za nebezpečnou?

Zdroj: Geico

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Zobrazit další články