Používání Seznamu zadarmo odzvonilo. Za vyhledávání věcí na internetu se bude platit měsíční poplatek. Některé funkce však nadále zůstanou přístupné zdarma.
V Česku patří používání Seznamu zadarmo mezi naprosto samozřejmou věc. To se však brzy změní. Svět internetu se pomalu ale jistě mění. Nastává konec takzvaných cookies třetích stran a díky tomu se výrazně omezí možnosti cílené reklamy, která většině internetových firem produkuje největší zisky. Každá společnost tak musí ušlé zisky nějakým způsobem kompenzovat. Uživatelé tak budou mít na výběr, zda budou při používání Seznamu nadále souhlasit s cílenou reklamou nebo raději za vyhledávání na internetu zaplatí měsíční poplatek.
Možnost používání Seznamu zadarmo zůstane
Seznam.cz patří mezi stálice českého internetového prostoru už od roku 1996. Doposud měli uživatelé přístup ke všem funkcím internetového gigantu zcela zdarma. Veškeré zisky společnosti generovala cílená reklama. Nový pohled na zacházení s osobními daty uživatelů však tento princip postupně mění napříč celým internetem. Z toho důvodu Seznam pomalu zavádí novou strategii, která nabídne hned tři možnosti používání Seznamu. V současné době už byla spuštěna možnost, kterou rádi využijí všichni uživatelé, kteří nestojí o cílenou reklamu. Tato možnost je zpoplatněna částkou 79 korun.
Nadále však existuje i možnost používání Seznamu zadarmo, u které musí uživatelé souhlasit s využitím osobních dat pro cílenou reklamu. V budoucnu by měla být spuštěna ještě třetí možnost, která za vyšší poplatek poskytne seznam.cz zcela bez reklam. Výše poplatku této verze ještě není známa. Zakladatel Seznamu Ivo Lukačovič ve svém příspěvku na platformě X ovšem zdůrazňuje, že některé funkce zůstanou přístupné zcela zdarma bez ohledu na to, jakou verzi uživatel zvolí. Konkrétně by se mělo jednat o Seznam Email, Sreality a pár dalších funkcí.
Pozitivní zkušenosti ze zahraničí
Ivo Lukačovič se ve svém příspěvku odkazuje na zkušenosti se zavedením paywallu v zahraničí. Pro některé země jsou zpoplatněná média naprosto běžnou realitou už několik posledních let, a podle některých se jedná o nový standard internetových médií. Za média tak musí uživatelé běžně platit v Německu, Rakousku, USA i na Slovensku. Kromě médií zavádí měsíční poplatky na evropském trhu také sociální sítě společnosti Meta. Bylo tak jen otázkou času, kdy se používání Seznamu zadarmo na českém trhu změní.