Jméno obchodního řetězce Lidl bylo využito k phishingovým útokům. Podvodníci jeho jménem slibovali výhru nového mobilního telefonu iPhone 15. Místo toho své oběti okradli.
Online podvodníci jsou schopni se vydávat v podstatě za kohokoliv. Často tak pro své podvody využívají jména velkých nadnárodních společností, jako je Microsoft nebo Google. Nedávno se však zaměřili i na jméno oblíbeného obchodního řetězce Lidl. Ze svých obětí tak opět chtějí vylákat jejich osobní data a přístup k jejich financím.
Lidl, Microsoft i Google
V dnešní době už člověk pomalu nemůže věřit skoro žádné zprávě, která mu přijde. Zvlášť, když se jedná o zprávu či email od známé nadnárodní společnosti, která slibuje pohádkovou výhru. Velmi často se totiž jedná o takzvaný phishing, který cílí na osobní data nic netušících obětí. V krajních případech mohou podvodníci díky phishingové zprávě získat i přístup k financím oběti.
Podle agentury Check Point k tomu nejčastěji využívají jméno společnosti Microsoft, která v roce 2023 tvořila většinu všech podvodů. Hned v závěsu se držely podvody pod jménem společnosti Amazon, Google a v neposlední řadě i Apple. Nedávno se pak objevily podvody, které využívají jméno obchodního řetězce Lidl.
Lákavá soutěž
Podvody pod záštitou obchodního řetězce Lidl se poprvé objevily v období Vánoc. Registrovaným zákazníkům obchodu v té době chodily zprávy, které je lákaly k zapojení se do zajímavé soutěže o iPhone 15. Záludné na tom je, že podobné soutěže samotný obchodní řetězec často skutečně vyhlašuje. V tomto případě se jednalo o phishingový útok, který mohl každý poznat už podle velmi špatné gramatiky ve zprávě. Cílem útoku byly opět osobní data oběti, které by mohli podvodníci využít k dalším podvodům a postupně tak získat přístup i k bankovnímu účtu oběti.
Obezřetnost je na místě
V případě takových zpráv je potřeba se mít na pozoru. Ačkoliv může být reakce na takovou zprávu opravdu lákavá, raději byste si vždy měli zmíněné informace předem ověřit. O případných soutěžích obchodního řetězce Lidl můžete vždycky najít potřebné informace na webových stránkách obchodu lidl.cz nebo v mobilní aplikaci Lidl Plus. Také špatná gramatika ve znění zprávy vám může napovědět, že se nejspíš jedná o podvod. Obchodní řetězec takové velikosti by nikdy nerozesílal zprávy, které by vykazovaly horší znalost češtiny než mají žáci prvního stupně základní školy.