Loď „skákající“ mezi městy může být dopravou budoucnosti

Revoluční startup HAV doufá, že se mu podaří masivně redukovat uhlíkovou stopu vznikající při vzdušeném cestování použitím nového druhu dopravy – skoky mezi městy.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Nový revoluční startup jménem HAV – Hybrid Air Vehicles – doufá, že masivně sníží produkci CO2 během vzdušného cestování. Dlouhé komerční lety by chtěl nahradit skoky na krátké vzdálenosti. Asi 2,4 % globálních emisí oxidu uhličitého pochází podle analýz právě ze vzdušné dopravy. Spolu se spalováním dalších plynů a vodními párami, které letadla produkují, to činí asi 5 % celkového příspěvku ke globálnímu oteplování.

Meziměstská skákající loď

Nová firma chce dlouhé a nákladné lety nahradit hybridním plavidlem, které bude doslova skákat mezi jednotlivými městy. Například mezi Los Angeles a Las Vegas či New Yorkem a Torontem. V současném nastavení skoro polovina regionálních letů v Evropě spojuje města, která jsou od sebe vzdálena méně než 370 kilometrů. Samozřejmě během opakovaných letů to znamená produkci obrovského množství uhlíkových emisí.

iZdroj fotografie: Pixabay

Firma HAV získala úvodní financování od příležitostného pilota a frontmana heavymetalové kapely Iron Maiden Bruce Dickinsona i britské vlády. Podle vlastního vyjádření totiž produkuje jen asi desetinu emisí ve srovnání s letadlem plným pasažérů. A toto číslo může ještě klesat, jak bude postupně přecházet na elektrifikaci svých strojů. Ovšem i kdyby ne, byl by to stejně výrazný posun v letecké dopravě.

Něco jako rychlý převozník

Podle ředitele HAV Toma Grundyho se tyto vzdušné lodě dají přirovnat spíš k jakémusi rychlému převozu než plnému nahrazení letadel. Pokud vezmeme v úvahu odbavení a všechny části procesu, jedná se o časově stejně náročnou operaci. The Guardianu Grundy sdělil, že se rozhodně nejedná o nějak luxusní produkt. Jde o praktické řešení, které si vynutila klimatická krize, kvůli které je nutné přehodnotit způsob, jak na světě fungujeme.

Letadla byla totiž původně navržena hlavně pro skutečně dlouhé vzdálenosti, ujala se ovšem i na těch krátkých. Tam je ovšem tento hybridní způsob mnohem lepším řešením. „Jak dlouho vůbec předpokládáme, že s takovou uhlíkovou stopou budeme moci bezpečně cestovat na tak krátké vzdálenosti?“ Společnost už zahájila vyjednávání s několika aerolinkami o možné budoucí spolupráci na zavedených trasách.

Zdroj: TheMindUnleashed

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Zobrazit další články