Revoluční startup HAV doufá, že se mu podaří masivně redukovat uhlíkovou stopu vznikající při vzdušeném cestování použitím nového druhu dopravy – skoky mezi městy.
Nový revoluční startup jménem HAV – Hybrid Air Vehicles – doufá, že masivně sníží produkci CO2 během vzdušného cestování. Dlouhé komerční lety by chtěl nahradit skoky na krátké vzdálenosti. Asi 2,4 % globálních emisí oxidu uhličitého pochází podle analýz právě ze vzdušné dopravy. Spolu se spalováním dalších plynů a vodními párami, které letadla produkují, to činí asi 5 % celkového příspěvku ke globálnímu oteplování.
Meziměstská skákající loď
Nová firma chce dlouhé a nákladné lety nahradit hybridním plavidlem, které bude doslova skákat mezi jednotlivými městy. Například mezi Los Angeles a Las Vegas či New Yorkem a Torontem. V současném nastavení skoro polovina regionálních letů v Evropě spojuje města, která jsou od sebe vzdálena méně než 370 kilometrů. Samozřejmě během opakovaných letů to znamená produkci obrovského množství uhlíkových emisí.
Firma HAV získala úvodní financování od příležitostného pilota a frontmana heavymetalové kapely Iron Maiden Bruce Dickinsona i britské vlády. Podle vlastního vyjádření totiž produkuje jen asi desetinu emisí ve srovnání s letadlem plným pasažérů. A toto číslo může ještě klesat, jak bude postupně přecházet na elektrifikaci svých strojů. Ovšem i kdyby ne, byl by to stejně výrazný posun v letecké dopravě.
Něco jako rychlý převozník
Podle ředitele HAV Toma Grundyho se tyto vzdušné lodě dají přirovnat spíš k jakémusi rychlému převozu než plnému nahrazení letadel. Pokud vezmeme v úvahu odbavení a všechny části procesu, jedná se o časově stejně náročnou operaci. The Guardianu Grundy sdělil, že se rozhodně nejedná o nějak luxusní produkt. Jde o praktické řešení, které si vynutila klimatická krize, kvůli které je nutné přehodnotit způsob, jak na světě fungujeme.
Letadla byla totiž původně navržena hlavně pro skutečně dlouhé vzdálenosti, ujala se ovšem i na těch krátkých. Tam je ovšem tento hybridní způsob mnohem lepším řešením. „Jak dlouho vůbec předpokládáme, že s takovou uhlíkovou stopou budeme moci bezpečně cestovat na tak krátké vzdálenosti?“ Společnost už zahájila vyjednávání s několika aerolinkami o možné budoucí spolupráci na zavedených trasách.