Letuška prozradila tajemství o palubních toaletách, ze kterého vám naskočí husí kůže

Jestli jste už někdy letěli letadlem, víte, jak stísněné jsou kabinky toalet. To je ovšem stále luxus v porovnání s minulostí a prvními komerčními lety.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Jde o základní vybavení každého letu a nutnost pro každého milovníka koktejlů. Jenže co o těchto toaletách doopravdy víte? Respektive, co byste vědět měli. Pro začátek trocha etymologie. Anglický název „lavatory“ pochází z latinského lavare neboli „umývat“. Dává to smysl, protože si tam – doufejme – umýváme všichni ruce. Všechny další vlastnosti a okolnosti nejspíš změní vaše pocity už během příštího letu.

Pro letadlo to není povinnost

Opravdu. Letecké předpisy myslí prakticky na všechno, nikde ale není zmíněno, že by komerční let musel mít fungující toaletu. Například v roce 2015 startovalo letadlo z Westchesteru do Chicaga přesto, že jeho jediná toaleta byla mimo provoz. Všichni „to“ tedy museli držet po celé dvě a půl hodiny.

První verze sestávaly obvykle z kbelíku

Pokud jste si na prvních prototypech palubních toalet museli odskočit, bylo to do kbelíku s víkem. Britská letadla měla v roce 1934 dokonce záchod, který se otevíral přímo ven z letadla. Co by se na takovém systému asi mohlo pokazit, že? Minimálně to, že otevřené víko způsobilo hrozný pískavý zvuk, který zařízení vysloužil přezdívku „Pískací kadibudka“. Kromě toho létající výkaly nejsou nikdy dobrý nápad.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na zem už naštěstí nic nepadá

Splachovat vodou je v případě turbulencí dost nepraktické. Letadla tak použila chemické záchody, které pomocí tekutiny skladují odpad přímo v letadle. Tekutina cirkuluje každým spláchnutím, letadlo jí tedy musí nést stovky litrů, což se projevuje na spotřebě paliva. Systém občas taky prosakoval a z letadel pak stručně řečeno padaly kusy zmrzlé tekutiny i výkalů. To bylo i důvodem havárií, kdy právě tento materiál zasáhl střechu domu nebo nějaké auto.

Od roku 1979 jsou záznamy o více než 30 takových událostech.

Momentální typ pochází z roku 1975

První instalace proběhla v roce 1982 a jde o tzv. vakuové toalety. Spláchnutí otevře kanálek, podtlak natáhne obsah a všechno skončí v pevně uzavřeném pouzdře v zadní části letadla. Podrobně viz video dole.

Pilot nemůže obsah za letu vypustit

Tanky na obsah mají i vnější pojistku. I kdybyste tedy sebevíc chtěli trefit tímhle dárkem někoho dole, pro pilota je to během celého letu technicky neproveditelné.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Předpisy na toaletách vyžadují popelníky

Ne, není dovoleno zde kouřit. Ale pro případy, kdy nějakého hlupáka napadne si tu zapálit, chtějí se úřady ujistit, že nedopalky a popel neskončí v normálním koši. Ten je na papír, a tedy vysoce hořlavý.

Stolice a moč je na zemi vysáta

V letadle můžete ulevit svým střevům, ale letadlo na to musí počkat až po přistání. Jakmile je na zemi, má někdo za úkol vysát všechen „materiál“. Většinou stejní lidé, kteří na ranveji mávají svítícími tyčemi. Čistě technicky napojí dotyčný pumpu a nechá to všechno na vysavači. Celé to pak zabere nějakých 10 minut.

Vakuové spláchnutí vás nevysaje

Ano, je to skutečně silný systém. Vaše zadnice by ale musela otvor dokonale utěsnit, aby vám podtlak mohl reálně uškodit. A protože je to výborný námět, podíval se na toto téma i Adam Savage v jednom z dílů populárního pořadu Bořiči mýtů.

Zdroj: Thrillist

Jaké jsou vaše zkušenosti s toaletami v letadle?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Zobrazit další články