Tohle piloti vysloví v případě nouze. Co speciální kódová slova znamenají v normálním jazyce?

Piloti i letušky, tedy posádka letadel, používají v nouzových situacích kódová označení. Jedním z důvodů je krytí před pasažéry a prevence vypuknutí paniky na palubě.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Na diskusním webu Quora se lidé ptají na nejrůznější věci a pravidelně tak získávají velmi podrobné a rozsáhlé odpovědi. Objevila se tam i otázka, zda mají být lidé znepokojeni v případě, že uslyší některé z následujících pojmů nebo frází. Tedy v případě, že je použije personál leteckých společností během cesty. Takto vysvětluje situaci stevard Kevin Barrett, který na palubách aerolinek pracuje více jak 20 let.

Easy Victor

V překladu něco jako Klid, Viktore. Je-li fráze použita samostatně nebo jako součást věty, znamená nutnost nouzové evakuace. Rozhodně nebývá použita přes reproduktor, ale pro tajnou domluvu mezi členy posádky. Kevin ovšem uvedl, že tato slova slyšel v praxi pouze během cvičení. Jak sám poznamenal, reálné případy nouzových evakuací letadel jsou extrémně vzácné a záleží také na tom, kdo tento kód pronese.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Aktivuje ho totiž pouze letová posádky. Za zmínku stojí, že během nouzové evakuace je zakázáno vzít s sebou příruční zavazadlo. Jakékoli věci totiž brání hladkému průchodu a mohou navíc poškodit nafukovací evakuační skluzavku. V případě aktivace tohoto protokolu má posádka pouze 90 vteřin na to, aby dostala lidi ven z letadla.

7500

Tento vzorec je slangově známý také jako „křičení“. Užívají ho piloti během komunikace s kontrolními věžemi. Jde o signál toho, že příslušný stroj byl unesen, případně se nachází v jiném, velmi vážném nebezpečí.

Mayday

Asi nejznámější signál použitý prakticky ve všech leteckých snímcích. Označuje nebezpečnou situaci na palubě typu vážné poruchy nebo požáru. Výraz (v češtině doslova „květnový den“) je odvozen z francouzského „m’aider“, které znamená „pomoz mi“. Na začátku volání se opakuje třikrát. Výraz navíc nepoužívají jen piloti, pro situace ohrožení života ho užívají i hasiči, policie nebo přepravní společnosti. Díky popularitě se ujal i u civilních obyvatel.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je vyhrazen jen pro situace vážného ohrožení a potřeby naléhavé pomoci. Mezi tyto situace patří potápění se, výbuch nebo požár. Běžnou komunikační metodou jsou lodní či letecká VHF rádia fungující na krátkých vlnových délkách. Jde o ekvivalent SOS z Morseovy abecedy či telefonního hovoru na nouzovou linku. Jeho zneužití je v mnoha zemích trestným činem. Například v USA za to hrozí až 6 let vězení a pokuta 250 000 dolarů (6 milionů Kč).

Mayday relay

Tímto signálem komunikuje plavidlo, které zastupuje loď v nouzi. Pokud vysílání ohrožené lodi ani po opakování nikdo nepotvrdí, kontaktuje loď, která signál mayday zachytila, pobřežní hlídku právě signálem Mayday Relay. Použije vlastní kód vysílání, předává však dál pozici a jméno lodě, která vyslala původní mayday. Takto lze sehnat pomoc pro plavidlo, které je příliš vzdálené od pobřeží, případně nemůže samo radiově komunikovat.

Securite

Pochází z francouzského „securité“ a uvozuje bezpečnostní zprávu, například informace o počasí.

Pan-pan

Stejně jako mayday má také francouzské kořeny. Pochází totiž z výrazu „panne“ znamenajícího „poškození“ nebo „porucha“. V závažných krizových situacích je vysloveno třikrát stejně jako mayday.

Zdroj: PlaneAndPilotMag

Který z těchto signálů jste slyšeli skutečně použít?

Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Zobrazit další články