Čína zvyšuje produkci svých letounů J-20. Kolem ní roste počet letadel páté generace, region je zdrojem napětí

Čína je jednou ze tří zemí, která vyrábí stíhačky páté generace. Rychle navyšuje jejich počty, evidentně se snaží překonat sílu soupeřů v oblasti.

J-20 i Zdroj fotografie: Uživatel N509FZ / Creative Commons / CC BY-SA
                   

V oblasti Jihočínského a Východočínského moře dlouhodobě roste napětí, které se projevuje i ve velkém posilování místních letectev. Proti sobě zde stojí především Čína a několik států, které kříží její zájmy. Asijská velmoc jednak usiluje o znovupřipojení Tchaj-wanu, ale má v obou mořích také nároky na území, která jiné státy považují za svá. Vzhledem k posilování letectev soupeřů Čína v poslední době zvyšuje produkci svých letounů páté generace J-20 Mighty Dragon.

Region s mnoha nejmodernějšími letadly

Koncentrace letounů páté generace je zde tak neobyčejně vysoká. Americké stroje F-35 má ve své výzbroji Jižní Korea, Japonsko a Singapur. Spojené státy navíc za starší F-15 poslaly do Japonska i stíhačky F-22. Proto není divu, že se tyto síly Čína snaží vyrovnat. Podle posledních zpráv začala své stroje vyrábět na pulzní lince, která umožňuje mnohem rychlejší produkci. Odborníci odhadují, že v současnosti disponuje již asi 200 letadly J-20. To je více, než mají Američané F-22.

Čínská letadla jsou relativně nové stroje. Let prvního prototypu se uskutečnil v roce 2011, do výzbroje byly zavedeny v roce 2017. Od mnohem početnějšího F-35 se tato stíhačka v mnohém odlišuje. Je dvoumotorová, zatímco americký stroj má motor pouze jeden. Je také mnohem větší a těžší. J-20 je 21,2 metru dlouhý a má rozpětí křídel 13,01 metru. Jen pro srovnání F-35A je dlouhá jen 15,7 metru. Čínské letadlo neexistuje ve verzi pro letadlové lodě nebo s kolmým přistáním a vzletem.

J-20 iZdroj fotografie: Uživatel emperornie / Creative Commons / CC BY-SA

Dvojice motorů zajišťuje čínskému letadlu i vysokou rychlost. Stroje mají být do budoucna poháněny čínskými agregáty WS-15. Dosahují maximální rychlosti Mach 2, jsou tedy rychlejší než F-35. A také obratnější, mají i trysky s vektorováním tahu. Vše napovídá tomu, že čínská letadla jsou více stavěná na boj na kratší vzdálenost. Americká naopak na delší vzdálenosti.

Silná výzbroj bez kanonu

Ovšem čínský letoun nemá ve své výzbroji žádný letecký kanon. Spoléhat se musí jen na různé druhy čínských protiletadlových střel, tedy např. infračervených na krátkou vzdálenost PL-10 nebo radarem naváděných na dlouhou vzdálenost PL-15. Může nést i menší pumy. Na druhou stranu odborníci předpokládají, že čínské letouny nemají tak pokročilé stealth schopnosti jako americké stroje, a horší mají být i jejich radary.

O tom, jak reálný je možný střet, může svědčit třeba reakce Číny na srpnovou návštěvu Nancy Pelosiové na Tchaj-wanu. V reakci uspořádala sérii cvičení kolem ostrova, který tak doslova obklíčila a odřízla od světa. Do akce nasadila i letouny J-20. Tchaj-wan naopak kupuje letouny F-16V, což je hluboce modernizovaná varianta F-16 s mnoha pokročilými funkcemi. Určitě převyšují všechny čínské stroje kromě J-20. Každopádně případný střet by byl jistě velmi tvrdý a měl by dopad na celý svět.

Jaký podle vás bude J-20 v porovnání s jinými letadly?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články