Jak ušetřit na palivu: Dlouhé stání ani otevřená okna neprospívají. Je důležité předvídat

Auto je pro většinu populace naprosto nezbytným prostředkem denního fungování. Rodiny se dvěma auty už nejsou nic zvláštního, což taky vede k velkým výdajům.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Výdaje za palivo byly vždycky podstatnou součástí rodinného rozpočtu. V posledních letech však řidiči začali ceníky čerpacích stanic sledovat ještě bedlivěji. Objevila se i turistika za levnějším tankováním do zahraničí, a to i do zásoby. Existuje minimálně pět triků, pomocí kterých můžete spotřebu paliva výrazně omezit i při zcela běžné jízdě. Pomohou vám jak v krizi, tak i při normálním provozu. A většinou jde jen o zvyk a pochopení zákonitostí.

Správný tlak pneumatik, menší náklad

Pokud jsou pneumatiky málo nafouknuté, mají na silnici větší odpor. To znamená, že na každém ujetém kilometru vzniká větší tření, větší odpor, a tedy vyšší spotřeba paliva. Stačí 70 Pa a jejich plná efektivita klesne o 10 %. Máte-li ve zvyku vždycky zaplnit nákladový prostor, příště si to rozmyslete. Každých 50 kg váhy ve voze navíc zvyšuje spotřebu paliva o 2 %.

Jezděte s klimatizací

Jízda s trvale staženými okny při rychlostech přesahujících 80 km/h znamená hodně odporu větru a stojí provoz paliva navíc. Ačkoli si možná myslíte opak, je v takových podmínkách mnohem lepší jezdit jednoduše s klimatizací.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ani moc rychle, ani moc pomalu

Když si to šinete po dálnici, má váš motor co dělat, aby překonal odpor vzduchu. Při rychlosti 100 km/h spotřebujete asi o 15 % více paliva a při 110 km/h až o 25 % více. Můžete být tedy v pokušení jet naopak pomalu, což je ale stejný problém. Klesnete-li totiž pod 50 km/h, potřebuje motor pomalejší převod a opět je na vyšší spotřebě. Stabilní rychlost 50–90 km/h je tedy i na dálnici nejlepší rozsah pro optimální spotřebu.

Plynulé zrychlení, agresivní brzdění

Přidáváte-li rychlost, vyhněte se prudké změně a vytáčení motoru. Pro optimální spotřebu paliva je ideální plynulý přechod mezi všemi rychlostními stupni. Prudké zastavení žádné palivo navíc nespotřebuje, následná nutnost se rychle a prudce rozjet ale ano. Platí to zvláště v případech, že jedete příliš blízko za autem před vámi. Nemluvě o tom, že jde o rizikovou taktiku a něco, čemu je lepší se obecně vyhnout.

Naučte se během řízení předvídat

Podívejte se na cestu před sebou a plánujte si její další část. Místo dupnutí na brzdu prostě před světly plynule zpomalte. Stejně tak když se blížíte ke kopci, zrychlujte už na rovině, a ne až na začátku stoupání. Prudkému zrychlení se vyhněte také při rozjíždění z kompletního zastavení. Všechny prudké změny se projeví vyšší spotřebou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Plánování největší vytíženosti

Největší nároky na váš motor klade doprava ve stylu stop-start. Dopravní špička ve městě vás tak bude vždycky stát nejvíce benzinu či nafty. Kolikrát ale stačí vyrazit třeba o 30 minut dříve, abyste narazili na mnohem plynulejší provoz. Hodí se také kvalitní zpravodajství, které upozorní i na aktuální dopravní omezení, takže si nemusíte tolik zajíždět.

Příliš dlouhé stání na místě

Jakmile někde s autem čekáte na něco nebo někoho déle než 2 minuty, rozhodně vypněte motor.  I když se nehýbete, jakmile je motor v pohybu, přicházíte o palivo, které můžete využít jinde.

U kterého zlozvyku jste se přistihli, že ho děláte?

Zdroj: Mobil
Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Zobrazit další články
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Kopřivu dvoudomou znali už staří Egypťané. Její pozitivní účinky na artritidu potvrdila i věda
Události247.cz
Události247.cz
,,Hrozba jaderného konfliktu nepominula. Naopak se zvýšila,“ říká exprezident Ruska Medveděv
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Video: účinný protivzdušný komplet Alvis Stormer nečekaně prohrál se sebevražedným dronem, měl mj. nejrychlejší MANPADS světa
adbz.cz
adbz.cz
Scvrklý svetr už nemusí letět do koše. Zachránit se dá mrazem nebo pomocí alobalu