Auto je pro většinu populace naprosto nezbytným prostředkem denního fungování. Rodiny se dvěma auty už nejsou nic zvláštního, což taky vede k velkým výdajům.
Výdaje za palivo byly vždycky podstatnou součástí rodinného rozpočtu. V posledních letech však řidiči začali ceníky čerpacích stanic sledovat ještě bedlivěji. Objevila se i turistika za levnějším tankováním do zahraničí, a to i do zásoby. Existuje minimálně pět triků, pomocí kterých můžete spotřebu paliva výrazně omezit i při zcela běžné jízdě. Pomohou vám jak v krizi, tak i při normálním provozu. A většinou jde jen o zvyk a pochopení zákonitostí.
Správný tlak pneumatik, menší náklad
Pokud jsou pneumatiky málo nafouknuté, mají na silnici větší odpor. To znamená, že na každém ujetém kilometru vzniká větší tření, větší odpor, a tedy vyšší spotřeba paliva. Stačí 70 Pa a jejich plná efektivita klesne o 10 %. Máte-li ve zvyku vždycky zaplnit nákladový prostor, příště si to rozmyslete. Každých 50 kg váhy ve voze navíc zvyšuje spotřebu paliva o 2 %.
Jezděte s klimatizací
Jízda s trvale staženými okny při rychlostech přesahujících 80 km/h znamená hodně odporu větru a stojí provoz paliva navíc. Ačkoli si možná myslíte opak, je v takových podmínkách mnohem lepší jezdit jednoduše s klimatizací.
Ani moc rychle, ani moc pomalu
Když si to šinete po dálnici, má váš motor co dělat, aby překonal odpor vzduchu. Při rychlosti 100 km/h spotřebujete asi o 15 % více paliva a při 110 km/h až o 25 % více. Můžete být tedy v pokušení jet naopak pomalu, což je ale stejný problém. Klesnete-li totiž pod 50 km/h, potřebuje motor pomalejší převod a opět je na vyšší spotřebě. Stabilní rychlost 50–90 km/h je tedy i na dálnici nejlepší rozsah pro optimální spotřebu.
Plynulé zrychlení, agresivní brzdění
Přidáváte-li rychlost, vyhněte se prudké změně a vytáčení motoru. Pro optimální spotřebu paliva je ideální plynulý přechod mezi všemi rychlostními stupni. Prudké zastavení žádné palivo navíc nespotřebuje, následná nutnost se rychle a prudce rozjet ale ano. Platí to zvláště v případech, že jedete příliš blízko za autem před vámi. Nemluvě o tom, že jde o rizikovou taktiku a něco, čemu je lepší se obecně vyhnout.
Naučte se během řízení předvídat
Podívejte se na cestu před sebou a plánujte si její další část. Místo dupnutí na brzdu prostě před světly plynule zpomalte. Stejně tak když se blížíte ke kopci, zrychlujte už na rovině, a ne až na začátku stoupání. Prudkému zrychlení se vyhněte také při rozjíždění z kompletního zastavení. Všechny prudké změny se projeví vyšší spotřebou.
Plánování největší vytíženosti
Největší nároky na váš motor klade doprava ve stylu stop-start. Dopravní špička ve městě vás tak bude vždycky stát nejvíce benzinu či nafty. Kolikrát ale stačí vyrazit třeba o 30 minut dříve, abyste narazili na mnohem plynulejší provoz. Hodí se také kvalitní zpravodajství, které upozorní i na aktuální dopravní omezení, takže si nemusíte tolik zajíždět.
Příliš dlouhé stání na místě
Jakmile někde s autem čekáte na něco nebo někoho déle než 2 minuty, rozhodně vypněte motor. I když se nehýbete, jakmile je motor v pohybu, přicházíte o palivo, které můžete využít jinde.