Zkáza Antonovu An-225 aneb Jak Rusové během své invaze na Ukrajinu zničili největší letadlo na celém světě

Ředitel ukrajinského leteckého závodu byl propuštěn. Stalo se tak poté, co selhal v záchraně největšího letounu světa, který zničili ruští vojáci.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Bychkov je obžalován z toho, že má s Rusy spojení. Čelil také obviněním, že právě tyto jeho konexe s Ruskem vedly k destrukci slavného letounu. Ukrajinský konglomerát Ukroboronprom v prohlášení uvedl, že Bychkov byl odstraněn ze své pozice. „Dne 29. března zbavil Ukroboronprom Serhiyho Bychkova jeho úřadu generálního ředitele Antonov State Enterprise, který je součástí státního závodu. Důvodem bylo oficiální vyšetřování.“

Mrija měla být včas přemístěna

Konglomerát také uvedl, že jeho generální ředitel Yuriy Husyev apeloval na vyšetřovatele kvůli spolupráci a že Ukroboronprom spolupracuje s ukrajinskou tajnou službou. Konkrétně v záležitosti „prevence budoucích událostí a možných porušení“. Pilot Dmytro Antonov, jehož jméno je čistě náhodné, tisku sdělil, že vrcholné vedení společnosti obdrželo dne 26. ledna výzvu. Cílem byl přesun všech letadel, personálu a dílů do Lipska.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tohle všechno mělo být provedeno v očekávání ruské invaze. „Veškerá letadla, personál a náhradní díly měly být dopraveny do Lipska do bezpečí. Do 23. února však nepadlo žádné takové rozhodnutí,“ uvedl Antonov. Pilot zdůrazňoval, že tvrzení, že právě letadlo Antonov nebylo přesunuto kvůli letové neschopnosti, jsou naprosto mylná. „Letěl jsem s ním 5. února a poté byly motory normálně funkční.“

Zničení letadla připraveného na cestu

„Večer dne 23. února byl stroj připraven na let do Lipska včetně 70 tun paliva,“ upřesnil Antonov. Když se Rusové stáhli 31. března z Hostomelu, tedy i z místního letiště, které je také domovem letounu Antonov a příslušného výrobního závodu, byly v hangáru nalezeny zbytky tohoto velikána. Antonov An-225 byl největším letounem, jaký kdy brázdil naše nebe. Fotografie poškozeného stroje následně obletěly sociální sítě a ukazovaly jeho téměř kompletní zničení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Z Antonova zbyla jen část křídla a pár dalších kusů. Hangár zůstal stát, byl ovšem během útoku vážně poškozen. Antonov An-225 „Mrija“, což znamená v ukrajinštině „Sen“, byl historický technologický úspěch a přelomový stroj leteckého průmyslu. I po 33 letech od své výroby dokázal tento letoun převézt 250 tun nákladu, a to na vzdálenost 4 000 kilometrů během pouhých 5 hodin. Nesl na palubě také sovětskou družici „Buran“.

Zničený sen, nikým nezapomenut

Stanovil přes 100 světových rekordů týkajících se rychlosti a výšky. Krom toho také na desítku rekordů jen v oblasti transportu těžkého nákladu mezi Prahou a Uzbekistánem. Mrija měla dokonce mezinárodní fanouškovskou základnu a mnoho jejích členů zaplavilo internet vyjádřením svého zármutku nad její zkázou. Ukrajinský „Sen“ se tak přidá nepochybně k mnoha dalším věcem, které zbytek světa Rusku nikdy neodpustí.

Antonov byl původně konstrukční kanceláří navržen pro dopravu raketových motorů pro raketu Eněrgija a raketoplán Buran. První zkušební let proběhl 21. prosince 1988 a šlo o cestu z Kyjeva trvající 74 minut. Původně měly existovat dva letouny An-225, nakonec byl ale dokončen pouze jeden. S raketoplánem Buran Mrija poprvé vzlétla 13. května 1989, kdy byl stroj převážen z letiště Žukovskij na kosmodrom Bajkonur.

Jaké byly vaše pocity, když jste se o zničení letadla dověděli?

Zdroj: Science

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Zobrazit další články
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Rizikem cystitidy (zánětu močového měchýře) je rozšíření infekce do ledvin: Tipy na prevenci a léčbu
Události247.cz
Události247.cz
Vstup Ukrajiny do EU: Zelenského nový dokument nepotěší
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejlepší MANPADS jsou polské, mají až o 40 % silnější hlavice než ostatní a sestřelí i moderní ruské letouny
adbz.cz
adbz.cz
Naše babičky myly skleničky octem a rýží. Tak se dají vyčistit i úzké nádoby a veškeré sklo se bude lesknout