Let společnosti Helios Airways 522 patří mezi nejtragičtější letecké katastrofy vůbec. K havárii však nikdy nemuselo dojít, kdyby pracovníci společnosti neudělali jednu zásadní chybu.
Mělo se jednat o typický pravidelný let společnosti Helios Airways 522, který 14. srpna 2005 mířil z Larnaky do Prahy. Letadlo Boeing 737-300 přistálo na letišti v Larnace krátce před půlnocí předchozího dne. Už na této cestě z Londýna zaznamenala posádka letadla technické komplikace. Před odletem do Prahy tak mělo být letadlo důkladně zkontrolováno servisním týmem. Při této kontrole však došlo k fatální chybě, která nakonec stála život všech 115 cestujících a 6 členů posádky.
Letadlo společnosti Helios Airways
Po přistání v Larnace přebírá letadlo společnosti Helios Airways místní servisní tým. Podle reportu, který posádka během letu z Londýna vyplnila, byl problém s jedněmi dveřmi letadla, na kterých se během letu objevila námraza a byl slyšel bouchavý zvuk. Aby servisní tým zrekonstruoval stav na palubě letadla během letu, musel kabinu manuálně natlakovat.
K tomu sloužil jednoduchý přepínač, který v pozici AUTO zajišťoval automatické natlakování kabiny podle aktuální letové výšky. Pozice MAN zase sloužila k manuálnímu natlakování kabiny při servisních kontrolách na zemi. I tentokrát provedl servisní tým důkladnou kontrolu kabiny v natlakovaném stavu, ale závadu na žádných dveřích nepotvrdil. Když servisní tým ukončil kontrolu a opouštěl letadlo, jeden z pracovníků zapomněl přepnout přepínač zpět do pozice AUTO.
Zanedbaná kontrola
O pár hodin později přichází do letadla společnosti Helios Airways jeho posádka k pravidelné předletové kontrole. I zde však došlo k pochybení, přestože pilot i první důstojník byli zkušení a dohromady už nalétali několik tisíc hodin. Kvůli zdržení oproti letovému plánu však provedli velmi zrychlenou předletovou kontrolu, při které přehlédli špatnou pozici na přepínači pro natlakování kabiny. Letadlo je tedy uvolněno k letu a cestující přicházejí na svá místa.
Pár minut po vzlétnutí však přichází první varovný signál. V kokpitu letadla se rozezní červená kontrolka, kterou však oba piloti špatně interpretují. Problém nahlásí řídící věži, která ke konzultaci přizve vrchního technika servisního týmu, který letadlo předtím kontroloval. Tou dobou však už na oba piloty působí nedostatek kyslíku.
Smrtící nedostatek kyslíku
Jedna z prvních otázek, kterou servisní technik pilotovi položí, se týká stavu přepínače pro natlakování kabiny: „Můžete mi potvrdit, že je přetlakový panel nastaven do hodnoty AUTO?“ Odpovědi se však nedočká. Ani jeden z pilotů si totiž nenasadil kyslíkové masky a nedostatek kyslíku začíná drastiky ovlivňovat jejich úsudek i chování. Místo, aby se soustředili na rady servisního technika, předpokládají, že musí být nějaký problém s chladícím systémem. Po pár minutách přestanou s řídicí věží komunikovat úplně a postupně upadají do bezvědomí, ve kterém se ocitnou všichni cestující včetně posádky.
Letadlo společnosti Helios Airways tak dal letí na auotpilota. Když se přiblíží do vzdušného prostoru Athén, jsou k němu vyslány stíhačky F-16, které mají stav letadla zkontrolovat. Piloti stíhaček následně konstatují, že všichni na palubě, včetně pilotů, nevykazují žádné známky života. V tu chvíli s tím už nikdo nedokáže nic udělat a krátce na to se letadlo zřítí v horách poblíž Athén. Jeho pád nikdo nepřežije.