Je v pořádku jíst brambory každý den? Jejich konzumace ovlivňuje tělo víc, než jsme si mysleli

Každodenní konzumace brambor má na organismus výrazný vliv, zjistila studie. Pokud je jíte každý den, tělo se doslova mění před očima.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Zdraví je jedním z předních témat současné společnosti. Zdravému životnímu stylu, který zahrnuje jak optimální množství pohybu, tak pro tělo prospěšné potraviny, propadl nejeden z vás. Někdo chce podpořit svoji fyzickou kondici, jiný chce pouze redukovat množství tělesného tuku. Další se touží zbavit všeobjímající únavy, která se ho i přes všechny dosavadní snahy urputně drží. Podle výsledků studie vědců z Pensylvánské státní univerzity vám s tím vším pomůže konzumace vhodně upravených brambor.

Klíčový je způsob přípravy a velikost porcí

Jednou ze zásad zdraví prospěšného jídelníčku je hlídání si velikosti jednotlivých porcí. Nejinak je tomu i v případě brambor coby přílohy. Abyste z nich dostali maximum živin a zároveň nepřetížili svůj metabolismus, vědci z Pensylvánské státní univerzity doporučují konzumovat 1 středně velkou bramboru denně (váží kolem 85 gramů). Kromě faktu, že do svého jídelníčku zahrnete pravidelný přísun zeleniny, svému tělu rovněž dodáte neopomenutelné množství draslíku a vlákniny.

Jedna středně velká brambora totiž v průměru obsahuje 4 gramy bílkovin a 4 gramy vlákniny, což odpovídá 20 % doporučeného denního množství (DDM). Dále polovinu DDM vitamínu C, třetinu DDM vitamínu B6, desetinu DDM železa a v neposlední řadě čtvrtinu doporučeného denního množství draslíku. Kromě optimální velikosti nicméně nezapomeňte i na vhodný způsob přípravy. Podle nutričních expertů je naprosto nevhodné smažení a vaření ve vodě, naopak doporučují vaření v páře či pečení s minimem soli a nasycených tuků.

Blahodárný vliv na zdraví organismu

Své tvrzení vědci opírají o výsledky provedené studie, kde porovnávali vliv každodenní konzumace brambor ve srovnání s konzumací stejného množství kalorií v rafinovaných obilovinách (bílé rýži, bílém chlebu a těstovinách) na zdraví jednotlivce. Čtyřtýdenní studie se zúčastnilo na 50 dospělých osob. Ti účastníci, kteří konzumovali pouze brambory, vykazovali vyšší příjem draslíku i vlákniny. V rámci studie vědci participantům pravidelně měřili krevní tlak, tuhost tepen a kontrolovali vzorky krve. Zajímala je také hladina glukózy, inzulinu a dalších ukazatelů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kromě blahodárného vlivu na zdraví lidského organismu (draslík pomáhá regulovat vysoký krevní tlak) vědci zjistili, že pravidelná konzumace brambor nezvyšuje obávané kardiometabolické riziko, což je pravděpodobnost výskytu diabetu II. typu nebo avaskulární nekrózy (srdečních onemocnění, zahrnuje např. mrtvici). Každodenní přísun brambor rovněž nemá žádný vliv na zvýšení hladiny glukózy v krvi na lačno, na zvýšení hladiny cholesterolu, inzulinu či jiných rizikových ukazatelů.

Jak často konzumujete vařené či pečené brambory?

Zdroj: BritishJournalofNutrition  

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Zobrazit další články