Jestli se vám někdy stává, že si koupíte věc, kterou jste včera vůbec nepotřebovali, nezoufejte. Nejste sami, kdo takhle reaguje na reklamu.
Valná většina lidí je více či méně spolehlivým cílem psychologie reklamy. Ta má zcela pevné zákonitosti a náš mozek ji zpracovává, ať už jsme si toho vědomi, či nikoli. Kolikrát se dokonce stává, že lidé, kteří o sobě tvrdí, že na ně taková reklama nemá efekt, jsou jí přístupnější než zbytek populace. Psychologie prodeje je dnes denním chlebem reklamních agentur, konzultantů a celých firemních oddělení. Něco o ní vědět se ale rozhodně hodí každému z nás.
Máte zájem o tuhle super nabídku?
Hlavním cílem reklamy je ovlivnění chování jedince směrem k naplnění zájmu prodejce. Ideálním výsledkem je tedy přesvědčit zákazníka ke koupi produktu. Významnou složkou je dnes tzv. neuromarketing. To je disciplína zkoumající funkce mozku, které pak napojuje právě na prodejní strategie. Samotná psychologie má za cíl popsat chování člověka a najít v něm zákonitosti. To vede k možnosti jeho předvídání, schopnosti odstranit problémy a zvýšit tak duševní zdraví.
Možnosti ovlivnit lidské chování se nevyhnutelně chopili marketingoví experti a využívají tyto poznatky k tomu, aby spojili vhodné zboží se správným zákazníkem. Základem je prostá funkce řešení problému – zákazník má problém, který konkrétní výrobek nebo služba může vyřešit. Faktem ovšem je, že lidé dovedou reklamě velmi sofistikovaně nadbíhat a následně si svoje rozhodnutí obhájit. Není tedy úplně pravda, že by marketing byl bezohledný a zákazník oběť.
Potřeba vypadat dobře před zbytkem světa
Jedním z nejsilnějších faktorů je totiž u člověka potřeba vypadat dobře před ostatními – přáteli, rodinou, kolegy z práce. Tohle je hodně patrné v momentě, kdy přichází nějaký trend, který se ujme napříč populací. V reklamě se tomu říká efekt skupiny, který v zásadě říká, že „když to dělají nebo mají ostatní, já musím taky“. Je přitom zcela lhostejno, zda má člověk k aktivitě nebo výrobku nějaký vztah či ho reálně potřebuje.
Dalšími klíčovými postupy jsou nedostatek, vyvolenost a omezená nabídka. Zboží, které je stále dostupné v plném množství a za stejnou cenu, není nijak zajímavé. Pokud však máte šanci získat něco se slevou, ale tato možnost končí za několik hodin, okamžitě zpozorníte. Jakékoli omezení nebo forma nedostupnosti zvyšuje váš zájem, i když jste až doteď o výrobku vůbec neuvažovali.