Vyšší hladiny omega-3 kyselin v krvi prodlužují délku života až o 5 let. Nikdy není příliš pozdě na její doplnění

Zvýšení hladiny omega-3 kyselin v krvi je spojeno se snížením rizika úmrtí podobnou tomu, když přestanete kouřit. Změna jídelníčku tak může být na místě.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Hladiny omega-3 nenasycených mastných kyselin v krvi jsou stejně kvalitní prediktor úmrtnosti z jakékoli příčiny jako kouření. Plyne to ze studie zahrnující Hospital del Mar Medical Research Institute (IMIM) a The Fatty Acid Research Institute v USA. Účastnilo se také několik univerzit ve Státech a Kanadě. Studie použila data z dlouhodobě sledované skupiny zvané Framingham Offspring Cohort. Informace upřesní Dr. Aleix Sala-Vila.

Vynikající indikátory rizika

Skupina obyvatel města ve státě Massachusetts byla sledována od roku 1971 a badatelé došli k závěru, že právě omega-3 kyseliny jsou perfektní prediktor rizika úmrtí bez ohledu na jeho příčinu. „Vyšší hladiny těchto kyselin v krvi, což je například důsledek zařazení tučnějších ryb do jídelníčku, zvyšují očekávanou délku života skoro o pět let,“ uvádí Dr. Aleix Sala-Vila, badatel z kardiovaskulárního oddělení IMIM a autor studie.

iZdroj fotografie: Pxhere

Pokud jste například pravidelný kuřák, z očekávané délky života to sebere 4,7 roku. To je přibližně stejná míra, jakou vám vysoká hladina omega-3 kyselin v krvi naopak dodá. Během více jak 11 let sledovali vědci skupinu 2 240 lidí ve věku nad 65 let. Cílem bylo také potvrdit, které mastné kyseliny fungují jako dobré indikátory rizika úmrtí nad rámec toho, co je o těchto látkách již známo. Výsledky ukazují na celkem 4 konkrétní typy.

Které nám tedy tolik pomáhají?

Dvě z nich jsou překvapivě nasycené mastné kyseliny, které byly tradičně spojovány s riziky pro kardiovaskulární systém. Jenže v tomto případě indikují delší život. Potvrzuje to také to, čeho si badatelé všimli v poslední době, tedy že ne všechny nasycené mastné kyseliny jsou nutně pro organismus škodlivé. Navíc jejich hladinu v krvi nelze upravit jakoukoli dietou, jak je to u omega-3 mastných kyselin zmíněných výše.

iZdroj fotografie: Pxhere

Výsledky se dají použít pro individuální sestavení jídelníčku právě na základě konkrétních koncentrací těchto kyselin v krvi. Výzkum tak posiluje myšlenku, že malé změny v jídle tím správným směrem mohou mít mnohem větší dopad, než si myslíme. Stejně tak není nikdy moc pozdě, ani moc brzo tyto návyky změnit. Nyní je na řadě obdobná studie v Evropě, zda lze stejné postupy aplikovat mimo Spojené státy.

Jaké ryby zahrnuje váš jídelníček?

Zdroj: ScienceDaily

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Zobrazit další články
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Proč se objevuje migréna a 3 přírodní léky, které s úpornou bolestí hlavy jednou provždy skoncují
Události247.cz
Události247.cz
Babiš jako prezident? Přinášíme výčet výhod a nevýhod, kdyby byl hlavou státu
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Syrská armáda a vláda jedou v obřím narkobyznysu. Drogu captagon distribuuje i Islámský stát, jde o miliardy dolarů
adbz.cz
adbz.cz
Nalijte Coca-Colu do záchodu a už to nebudete chtít dělat jinak. Díky svému složení dokáže v domácnosti zázraky