Jíst jen do 17 hodin? Vědci boří mýtus o zdravějším stravování během dne!

Jak zhubnout a zachovat si štíhlost? Častou radou výživových poradců a dalších odborníků je konzumace většiny kalorií pouze do 17. hodiny. Poté se doporučuje pro zachování hmotnosti nebo zhubnutí nejíst. Má toto hodinové určení kalorií vliv na hubnutí?

i Zdroj obrázku: Pixabay.com
                   

Najít odpověď na tuto otázku se zaměřila doktorka Nisa Maruthurová z Univerzity Johna Hopkinse v Baltimoru při svém zkoumání omezené doby stravování dospělých s nadváhou a diagnostikovaným prediabetem a diabetem. Své výsledky prezentovala v rámci zasedání Americké kardiologické asociace. 

Má časové omezení vliv na hmotnost?

Podle vyjádření výživových poradců je důležité při hubnutí nejíst ve večerních a nočních hodinách. Docentka medicíny Nisa Maruthurová se proto rozhodla v rámci studie rozdělit skupinu dospělých s indikovanou nadváhou a prediabetem nebo diabetem na ty, kteří zkonzumují většinu kalorií před 13. hodinou a ty, kteří sní 50 % všech kalorií až po 17. hodině. Obě skupiny jedly po dobu 12 týdnů stejně zdravá a předem připravená jídla jen v jiných časových intervalech. 

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Zdravá strava by měla být základ jídelníčku

Důležitá je zdravá strava

Do 12týdenní studie se zapojilo celkem 41 dospělých s nadváhou, 21 účastníků zařadili vědci do skupiny s časově omezeným stravovacím režimem a důslednou konzumací 80 % kalorií před 13. hodinou, 20 účastníků naopak mělo za úkol zkonzumovat 50 % kalorií až po 17. hodině. Jídelníček měly obě skupiny shodný. Během studie se po 4 týdnech měřila všem účastníkům hmotnost, také se zjišťoval krevní tlak.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Ne každý konzumuje dostatek ovoce a zeleniny

Čas nehraje roli

„Hraje roli čas při způsobu využití a ukládání energie?“ ptá se autorka studie doktorka Maruthurová. „Na začátku jsem byla s kolegy přesvědčená, že ano a skupina s časovým omezením zhubne více, ale nestalo se tak.“ Při 12týdenním zkoumání však u všech pacientů došlo k vylepšení hodnot krevního tlaku a snížení hmotnosti. „Bylo to dáno přesně danou skladbou jídelníčku, který byl pro obě skupiny shodný,“ dodává Marathurová a doplňuje závěry studie, „čas nehrál v procesu hubnutí žádnou roli, důležitá je pouze skladba jídelníčku.“

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Zobrazit další články