„Křeččím syndromem“ trpí po zimě většina Čechů. Jak se ho zbavit a vyhnout se tak zbytečnému přibírání?

Jarní únava se dá zahnat různými způsoby. Odložte neustálé nezdravé svačinky a zjistěte, jak během aklimatizace na teplejší období nepřibrat.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Termínem jarní únava se označuje stav celkového vyčerpání organismu v důsledku dlouhých zimních měsíců. Během nich dochází k útlumu fyzické aktivity, lidé se potýkají s respiračními onemocněními, nedostatkem slunečních paprsků i hypovitaminózou. Všechny tyto faktory představují pro lidský organismus enormní zátěž a vedou k jeho celkovému oslabení, které pociťujete jako vyčerpání a únavu. Abyste se těchto stavů zbavili, často se uchylujete k nezdravým „svačinkám“. S těmi byste ale měli přestat.  

Vzdejte se svačin a pozdních večeří

Aby člověk zatočil s celkovým vyčerpáním a všudypřítomnou únavou, často se uchyluje k drobným svačinám v průběhu celého dne (a mnohdy i pozdě večer). Jestliže se nechcete dostat do tzv. začarovaného kruhu, kdy musíte svému tělu neustále dodávat energii, s tímto neduhem přestaňte. Na svačiny i pozdní večeře zapomeňte a o to větší pozornost věnujte hlavním jídlům v jednotlivé části dne. Jíst byste měli podle odborníků pravidelně každých 5–6 hodin a váš pokrm by se měl skládat z vyváženého množství bílkovin, sacharidů, vlákniny a zdravých tuků.

Pro lepší představu si vizualizujte prázdný talíř, který naplňte ze čtvrtiny potravinami bohatými na zdravé tuky (např. avokádo, ryby), z druhé čtvrtiny čerstvou zeleninou, ze třetí čtvrtiny potravinami bohatými na sacharidy (například hnědá rýže či quinoa) a z poslední čtvrtiny potravinami s vydatným obsahem bílkovin. Rovněž pamatujte, že byste neměli jíst nejméně 3 hodiny předtím, než půjdete spát. Podle některých zdrojů se tím vyvarujete pozdější nadváze a k ní přidruženým zdravotním komplikacím.

Vyhněte se zbytečnému přejídání  

I přesto, že řada odborníků udává snídani jako hlavní jídlo dne, v poslední době se začaly názory různit. Zastánci „nesnídání“ poukazují na fakt, že jídlo zkonzumované bezprostředně po probuzení není nezbytné. Tělo ho začíná vyžadovat jako zdroj energie až kolem poledne. Ráno byste si tak měli dát pouze lehkou snídani (pokud se tohoto zvyku nechcete úplně vzdát) a hlavní porci jídla soustředit na čas oběda. Abyste se vyhnuli přejídání, před každým jídlem vypijte několik doušků vody s citronem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podle řady odborníků je totiž hlad skutečně pouze převlečená žízeň. Místo jednotlivých jídel byste si tak měli spíše hlídat dostatečný pitný režim. Jarní únavu rovněž pomůže zahnat jakýkoliv pohyb – proto se nebojte vyrazit na krátkou procházku – nebo dobrá nálada (tu upevníte například chvilkou sami pro sebe či nějakou zájmovou činností). Jestliže tyto metody selžou, sáhněte místo čokoládové tyčinky po příslušných vitamínech, které vašemu tělu po zimě chybí.

Jak se vypořádáváte s jarní únavou?

Zdroj: ScienceDirect

Diskuze Vstoupit do diskuze
77 lidí právě čte
Zobrazit další články
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Působí protizánětlivě, umožní klidný spánek a dá se využít i jako barvivo. Sedm výhod kurkumového čaje
Události247.cz
Události247.cz
Dodavatelé energií obírají lidi o nemalé sumy peněz. Kolik vlastně prodejci elektřiny na Češích vydělávají?
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Na Ukrajině probíhají i přímé střety tanků. Jaký je výsledek boje mezi ukrajinským T-64BV a ruským T-80BV?
adbz.cz
adbz.cz
30sekundový způsob, jak nabrousit tupé struhadlo. Bude ostré jako břitva