Jak neusnout za volantem aneb Trik kamioňáků: Řidiči doporučují žvýkačku a semínka

Při dlouhých cestách opouštějí řidiči kamionů rodnou zemi zpravidla krátce před setměním. A tito řidiči obvykle jiné než dlouhé cesty nemají. Únava je tak stálým společníkem.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Někdy vyráží brzo ráno kvůli pozdějším dopravním zácpám. Ne každý ale brzké zahájení dlouhé cesty dobře snáší. Jakmile se jediné pohyby omezí na volant a nohu na pedálu, začne monotónnost a nedostatek podnětů dělat svoje. Spánek je tak za dveřmi, což znamená velké riziko. Jak pro řidiče, tak pro ostatní účastníky silničního provozu. Mikrospánky trvají jen několik sekund, přichází ovšem zcela neznatelně. I během chvilky zvládne vůz ujet desítky metrů. Co tedy dělat?

Několik způsobů, ani jeden moc šťastný

Samozřejmě se nabízí káva, její účinek ale není dlouhodobý. Navíc se problém vrátí hned po jejím vyprchání. Nezbývá tedy než řetěz kávy pro udržení povzbuzení, což ovšem neprospívá organismu. Případně se spolehnout na energetické nápoje, které ale umělé chemie obsahují mnohem více. Řidiči náklaďáků tak v mnoha případech postupně přešli k přírodnějším metodám. Konkrétně kombinaci semínek a žvýkaček na zaměstnání čelistních svalů.

iZdroj fotografie: Pixabay

Semínka jim vydrží na hodinu či dvě, mají ovšem nevýhodu v odvádění pozornosti od řízení. Nejhorší je samozřejmě kombinace semínek v ruce a krizové situace před kamionem. Jenže i když si takto zaměstnají celé tělo, bude bojovat o skutečný a normální spánek. Jeho oddalování povede pouze k utlumeným reakcím, otupělému mozku, a hlavně neschopnosti rychlé reakce. Spánek se stejně o slovo přihlásí bez ohledu na okolnosti.

Skutečný odpočinek má pravidla

Existuje vůbec nějaký způsob, jak se dostatečně zabavit, udržet pozornost, předejít spánku? Výzkumy ukazují, že téměř třetina řidičů dalekých tras (konkrétně 27 %) naspí za celý den 6 nebo méně hodin. Dobrý spánek je stejně podstatný jako kvalitní strava. Vylepšování jeho kvality má pak dlouhodobý dopad, a hlavně výhody. Dr. Stephanie Pratt, ředitelka NIOSH Center for Motor Vehicle Safety, doporučuje všem řidičům kamionů následující postupy.

iZdroj fotografie: Pixabay
  • Najít si co nejtišší a nejbezpečnější parkovací místo.
  • Zablokovat veškerá venkovní světla a hluky.
  • Udržet kabinu na teplotě vhodné pro spánek, tedy cca 19 stupňů Celsia.
  • Použít pohodlnou matraci, přikrývku i polštář.
  • Ztlumení telefonu a ponechání hlasitého vyzvánění jen u skutečně důležitých kontaktů.
  • Před usínáním se aspoň na hodinu vyvarovat veškeré elektroniky včetně sledování televize.

Další okolnosti kvalitního spánku

Stejně důležitou roli hraje i volba jídla a nápojů. Kdokoli touží po dobrém odpočinku, měl by se vyhnout těžkým či kořeněným jídlům, alkoholu a kofeinu. Nejde přitom jen o moment těsně před odchodem na lože, ale několik hodin předtím. Řidiči mohou vyjet ve výrazně jiném stavu, pokud pochopí vlastní vnitřní hodiny, tedy cirkadiánní rytmus. Ty dávají tělu jasné signály během noci a brzo ráno. Jednoduše organismu oznamují, že je čas jít spát.

Na samotné ospalosti je pak nejrizikovější to, že si jí člověk kolikrát není vědom. Nejdříve si pak při řízení všimne drobné odchylky od pruhu nebo minutí zatáčky. Případně si uvědomí, že si nepamatuje několik posledních kilometrů, které ujel. Poslední fáze zahrnují časté zívání a mrkání, pohupování hlavou a těžká víčka. Nejhorší jsou pak právě mikrospánky, protože si řidič vůbec neuvědomí, že na několik vteřin usnul. Snadno mohou být i úplně poslední.

Kdy jste naposled usnuli zcela nevhodně a jaké to mělo následky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Zobrazit další články