Prodavačka otevřeně promluvila o tom, jak supermarkety zákazníky šidí. Potraviny zepředu nikdy nebrat, varuje

Nákup v hypermarketu je pro každého nejspíše denní nebo alespoň týdenní rutina. Někdy je to potěšení, jindy zase otravná domácí práce a nutné zlo v péči o domácnost.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Každý zákazník má v tomto prostoru svoji vlastní trasu, která něco vypovídá o jeho osobnosti a také způsobu života. Když ale procházíte kolem regálů a uličkami se zbožím, možná si ani neuvědomujete, kolik strategie a podrobných rozborů našeho chování se za nimi skrývá. A každý z těchto prvků je určen k tomu, abychom nakoupili co nejvíc, na což upozornily už mnohé a opakující se studie. Pak je z výletu pro dvě housky odchod s plným košíkem.

Nejlepší jsou ty vzadu a čerstvost dle hodin

Skladování potravin v obchodech má několik pravidel, kterými se prodejci musí řídit. Ať už jde o čerstvé, mražené nebo balené potraviny, ty s dřívějším datem expirace jsou vepředu, ty s pozdějším vzadu. Je jasné, že údaje na těch zadních jsou prakticky neviditelné a nejdříve se prodají kusy, které je třeba použít co nejdříve. Z hlediska zákazníka je tedy nejlepší sáhnout po těch zadních, které se „skrývají“ ve třetí nebo čtvrté řadě.

iZdroj fotografie: Pxhere

Pokud si chcete nabrat dostatek čerstvé zeleniny či ovoce, je ideální dorazit do obchodu buď brzo ráno, nebo těsně před zavírací dobou. Tohle jsou totiž obvyklé časy, kdy je zboží masivně doplňováno a do obchodu také doráží nové zásoby. Získáte tak největší možný výběr a čerstvost u těch věcí, které budete konzumovat nejspíš v příštích hodinách, případně dnech. Naopak odpoledne a podvečery patří k „nejprobranější“ době.

Raději vozík a mražené zboží

Nejspíš jste někde četli, že nákupní košík nás nutí k menšímu nákupu, protože se do něj tolik nevejde. Ukázalo se však, že lidé s košíkem nakupují nejen více, ale mají i větší sklony k nezdravým produktům. Námaha spojená s vozíkem nás totiž nutí strávit v obchodě kratší dobu a vzít jen to, co je na dosah. Nepohodlí způsobené košíkem na ruce také kupodivu vede lidi k nákupu sušenek a laskomin, jakési odměně za to, že se na nákupu tak dřou.

iZdroj fotografie: Pxhere

Panuje obecné přesvědčení, že čerstvé produkty jsou vždycky nejzdravější. Ve srovnání s mraženými to ale není vždy pravda. Ovoce a zelenina mimo sezónu – případně také ryby – urazily dalekou cestu, než se na regálech obchodu vůbec objevily. A čerstvě jen vypadají. Mražené potraviny jsou většinou zamrazeny na vrcholu své čerstvosti, čímž se jejich životní cyklus prakticky zastaví a uchová je ve velmi přínosném stavu.

Nevěřte štítkům a choďte po obvodu

Etiketa musí uvádět veškeré složky výrobku od největšího obsahu po ten nejmenší. Ignorujte proto tvrzení výrobce na předním štítku – výrobek bez konzervantů – a řiďte se skutečným složením. Tvrzení jako „nízký obsah tuku“ nebo „žádné přidané cukry“ neznamenají, že výrobek nic takového neobsahuje. Zelená barva a další obecná tvrzení se nemusí nutně rovnat nulovému obsahu kalorií, tuku či případnému cholesterolu.

iZdroj fotografie: Pxhere

Když budete chvíli sledovat pohyb lidí uvnitř obchodu, zjistíte, že je jich nejvíc ve vnitřních regálech a uličkách. Nicméně nejlepší trasou je naopak přímý obvod celého prodejního prostoru. Právě tady se totiž nachází ty nejlepší kousky – ovoce, zelenina, maso, pečivo a mléčné výrobky. V centru obchodu jsou také průmyslově zpracované trvanlivé potraviny. Tedy ty s vysokým obsahem chemikálií, které se starají o dlouhodobou poživatelnost.

Zapomeňte na karty a dívejte se dolů

Studie uveřejněná v Journal of Consumer Research sledovala po dobu 6 měsíců nákupní zvyky různých domácností. Její výsledky se daly celkem očekávat. Ti, kteří platili hotově, utratili za své nákupy výrazně méně, než uživatelé platebních karet. Také nakoupili zdravější věci, ne tolik průmyslově zpracovaných jako zákazníci využívající bezhotovostní platby. Když jasně vidíte, kolik utrácíte, zkrátka svoje výdaje více kontrolujete.

iZdroj fotografie: Pxhere

Umístění výrobků v obchodech nikdy není náhodné. Každý regál je souhrou marketingu, který má přitáhnout vaši pozornost k tomu, co je pro obchod nejvýhodnější. Obecné pravidlo je „nejvíc prodeje ve výši očí“. To znamená, že věci umístěné ve výši vašich očí se prodávají nejlépe – tím pádem jsou tam ty nejdražší věci. To ovšem neznamená nutně vyšší kvalitu, je to jen záměr výrobce, který za toto umístění platí nemalé prostředky.

Kolikrát se vám stalo, že jste šli pouze pro sýr a přivezli si celý vozík?

Zdroj: BrightSide

Diskuze Vstoupit do diskuze
82 lidí právě čte
Zobrazit další články