Jak organismus reaguje na absenci masa ve stravě? | VědaŽivě.cz

Vynechání masa z jídelníčku má na organismus velký vliv. Řadě lidem vyřeší jejich dlouhodobé problémy

Debaty ohledně konzumace nebo nekonzumace masa, tedy vegetariánství, jsou, jak se zdá, nekonečné. Pro tentokrát nechme jakékoli morální úvahy stranou.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zaměříme se pouze na čistou reakci organismu, která bude postupně probíhat v momentě, kdy maso ze svého jídelníčku kompletně vynecháte. Jako prvního úkazu si nejspíš všimnete úbytku na váze. Lidé, kteří se masa vzdali, obvykle hlásili zhubnutí asi o 4,5 kilogramu. Přitom si nepotřebují dávat pozor na kalorie ani výrazně cvičit. Strava založená na zelenině si totiž s touto oblastí sama perfektně poradí.




Zlepší se vám střevní mikroflóra i stav kůže

Proporce bakterií v našich střevech se výrazně liší právě podle jídelníčku. A nejspíš není většího rozdílu než u masité a čistě zeleninové stravy. Lidé stravující se výhradně vegetariánsky podle několika studií produkují více těchto bakterií, které o zažívání pečují. Neděje se to ovšem okamžitě, proces změny vyžaduje nějaký čas a držení se jídelního režimu. Nejdříve se pravděpodobně setkáte například s plynatostí, než se bakterie opět ustálí.


iZdroj fotografie: Pxhere

Jeden z výrazných projevů kvality zažívání je zdraví naší pokožky. A právě při předchozí přítomnosti mnoha kožních problémů hlásí vegetariáni jejich rapidní zlepšení. Postupně odejdou nejrůznější vyrážky, pupínky a další neduhy. Podle vědců je to proto, že nahrazení masa ovocem a zeleninou vede k vyplavení nejrůznějších toxinů, které v organismu střádáme. Tento přirozený detox tak výrazně zlepšuje zdraví obecně a na kůži je to velmi znát.

Více energie, méně problémů se srdcem

Přechod na vegetariánskou stravu s sebou nese jeden skutečně výrazný rys a tím je méně únavy a přemíra energie. „Dříve jsem byl po celém dnu v kanceláři neustále unavený. Teď k takovému stavu potřebuju opravdu vydatné cvičení,“ uvádí jeden z vegetariánů. Není přitom sám a není na tom nic moc překvapivého. Dieta tohoto typu vyplavuje nejen mnoho škodlivin, ale je i celkově spojena s obecným a velmi výrazným pocitem lehkosti a svěžesti.


iZdroj fotografie: Pxhere

A kdyby tato fakta ještě nestačila, už roky jsou známé spojitosti mezi červeným masem a kardiovaskulárními chorobami. Podle amerických vědců karnitin v tomto druhu masa obsažený spouští chemickou reakci, která naše srdce velmi negativně ovlivňuje. Kromě toho je také zajímavé vědět, že vegetariáni mají obecně menší problémy s krevním tlakem a cukrovkou. Dále je mnohem méně trápí konkrétní typy rakoviny a nádory žaludku nebo tlustého střeva.

Redukce cholesterolu a aktivace genů

Při absenci masa v jídelníčku klesne hodnota vašeho cholesterolu v krvi asi o jednu třetinu. To se dá srovnávat s pozřením dvou pilulek za stejným účelem, ale na rozdíl od pilulek tady nejsou žádné vedlejší efekty. Jediným dopadem je zdravější organismus. Tento postup je velmi doporučován například lidem s aterosklerózou. Zajímavé je i to, že zdraví vnějšího i vnitřního prostředí člověka ovlivňuje aktivitu některých genů.


iZdroj fotografie: Pxhere

V případě nezdravého životního stylu pracují rychleji právě špatné geny, které vedou k chronickým onemocněním včetně obezity. Pokud najedete na zdravější přístup k jídlu, změní se i skupina aktivnějších genů. Vegetariánství se ovšem může projevit deficitem některých látek, jako je jód, železo, vitaminy D a B12. Podle vědců tento nedostatek lze ale opět doplnit potravinami, jako jsou fazole, ořechy, celozrnné pečivo nebo cereálie.

Ztráta chuti a pomalejší regenerace svalů

Zinek je zcela zásadní prvek pro fungování našich chuťových receptorů. Obrovské množství ho obsahuje červené maso a například ústřice. Vegetariáni si tudíž musí najít vlastní zdroje zinku, což ovšem není výrazný problém. Celkově vzato potřebujete při této stravě asi o 50 % více zinku každý den. Stačí ovšem najít vhodné potraviny a přidat je do jídelníčku, nemusíte ho nutně získávat pouze z potravinových doplňků. Přirozená cesta stravou je vždy ta nejlepší.


iZdroj fotografie: Pxhere

Dostatečný příjem proteinů je zcela klíčový pro regeneraci svalů, zvlášť pokud cvičíte hodně a pravidelně. S tímto pomáhají dobře jak živočišné, tak také rostlinné proteiny. Mějte ovšem na paměti, že rostlinné proteiny potřebují na zpracování a využití tělem o něco více času. Poradci na výživu proto vegetariánům doporučují konzumaci proteinů ihned po cvičení, protože je tělo přijme a vstřebá mnohem snáze.

Jakou stravu preferujete?

Zdroj: EatThis

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Zobrazit další články
JakZdravě.cz
Celerem proti vysokému tlaku: Semínka zeleniny zvyšují průtok krve a navrací zdravou rovnováhu
Události247.cz
,,Měli bychom dětem umožnit zvýšení ochrany,“ říká o přeočkování známá pediatrička Hana Cabrnochová
ArmádníZpravodaj.cz
10 strojů, které se nejvíce podepsaly na válečném nebi. Přinesly nové technologie i taktiky
adbz.cz
Čištění skvrn od A do Z: Správná přísada zbaví potu, kávy i vína. Špinavé prádlo již nikdy neskončí v koši na odpadky