Letoun budoucnosti má tvar písmene „v“ a o 20 % nižší spotřebu paliva než nejmodernější letouny současnosti

Seznamte se s budoucností letectví – letoun Flying-V má o 20 % nižší spotřebu než konvenční stroje a během letu produkuje nulové emise uhlíku.

i Zdroj fotografie. S vědomím Delft Technology
                   

V souladu s hlasy moderní doby, které volají po snížení spotřeby paliv, emisí a zároveň zapojení obnovitelných zdrojů energie a zvýšení efektivity technologií, sestavili inženýři z Delftské technické univerzity letadlo nové generace. Nazývají ho Flying-V, jelikož letoun svým tvarem připomíná písmeno „v“. Jeho hlavní předností je významné snížení spotřebovávaného paliva a zároveň možnost nahradit konvenční letecké palivo vodíkem.

Nulové emise uhlíku

V současnosti je snižování uhlíkových emisí a přechod na obnovitelné zdroje energie hojně diskutovaným tématem. Podle řady odborníků vede tímto směrem cesta z globální klimatické krize, která dopadá bez výjimky na všechny státy světa. Zároveň se tak eliminuje hrozba rozsáhlé energetické krize, která je spojená s vyčerpáním zdrojů konvenčních paliv. V souladu s těmito myšlenkami sestrojili inženýři z Delftské technické univerzity prototyp letounu, který nazvali Flying-V. Ten má cestujícím poskytnout větší komfort, ale co je důležitější, nemá mít žádné emise.

Konstrukce letounu, která připomíná písmeno „v“, se v praxi již používá a nese označení „blended wing body“ (volně přeložitelné jako trup splývající s křídly). Jedná se o stroje, které nemají jasně oddělený trup, ale jsou tvořeny pouze dvěma pevnými křídly. V letounu Flying-V jsou v křídlech umístěné jak palivové nádrže, které v případě verze poháněné vodíkem zabírají 70 % nákladového prostoru, tak prostor pro cestující a nákladový prostor. Vodík se poté spaluje ve 2 úsporných turbovrtulových motorech za vzniku převážně tepla a vodních par.

iZdroj fotografie. S vědomím Delft Technology
Detail sestavovaného modelu letounu, jehož testování si můžete pustit níže na videu

Flying-V poháněné vodíkem má oproti modelu využívajícímu konvenční paliva o 35 % kratší dolet, ale zároveň nulové emise uhlíku. A to je, s ohledem na předpoklad zvyšujícího se počtu lidí využívajících leteckou přepravu, směr, jímž se chce letectví ubírat. Tvar letounu, který postrádá konvenční trup i ocasní plochu, se nemusí potýkat s tak silným odporem vzduchu a velká křídla snižují aerodynamické tření. Flying-V má také větší okna, a to jak v prostoru pro cestující, tak v kokpitu, kde poskytují lepší výhled směrem dolů.

Úspěšné odzkoušení modelu

Vývoj letounu, který začal v únoru 2019, částečně financoval nizozemský národní dopravce KLM Royal Dutch Airlines. I proto byly jeho model (sestrojený v roce 2020) a část interiéru ve skutečné velikosti představeny minulý rok na KLM Experience Days na Amsterdamském letišti. Prezentovaný model měl za sebou úspěšnou týdenní zkoušku ve větrném tunelu i venkovní test, během něhož pracovníci zkoumali přesnost odezvy i celkový výkon stroje. Kdy začne letoun přepravovat první cestující, zatím není jasné, avšak zájem o něj projevila společnost Airbus i Boeing.

Co by měl podle vás mít ideální interiér letadla?

Zdroj: ScienceDirect

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Zobrazit další články