Když začal na konci sedmdesátých let na komerčních linkách létat Concorde, první nadzvukový letoun pro civilní přepravu cestujících, bylo z toho velké haló. I když letenky stály zhruba třicetkrát tolik, kolik jste zaplatili za let běžným dopravním letadlem, zájem o cestování Concordem byl obrovský.
Concorde však bohužel nepatřil mezi nejbezpečnější a nejspolehlivější stroje, a tak byl v roce 2003 nadobro uzemněn.
Mach 6
Americká firma Stratolaunch se nyní chystá nadzvukové civilní lety vrátit do hry, a to ve velkém stylu. Nový letoun, jehož konstrukce už započala, se jmenuje Talon-A a zvukovou bariéru má překonat hned šestinásobně. To v praxi znamená, že cestovní rychlost tohoto stroje bude nejméně 7 400 km/h. Takové letadlo bude primárně určené pro mezikontinentální lety, na krátkých linkách v rámci Evropy nebo Severní Ameriky nestihne svůj potenciál řádně využít.
Talon-A
První plány na letadlo nazvané Hyper-A, které bylo později překřtěno na Talon-A, se objevily už na konci roku 2018. Prototyp, který nyní firma staví, by měl podstoupit první zkušební let 3. března 2021. Prototyp má tyto základní parametry:
- délka: 8,5 m
- hmotnost: 2 700 kg
- cestovní rychlost: 7 400 km/h
Bližší podrobnosti zatím Stratolaunch nezveřejnil, v nedávné minulosti však proběhly úspěšné zkoušky raketových motorů, které by měl Talon-A využívat. Vzhledem k velmi kompaktním rozměrům pak lze očekávat, že stroj by měl sloužit spíše jako privátní dopravní prostředek pro nejbohatší společenskou smetánku.
Rozměry letadla odpovídají velikosti dnešních soukromých letadel. Stratolaunch očekává, že mezi typickými zájemci o Talon-A budou vlády, americké ministerstvo obrany, bohatá soukromá klientela a akademická sféra, která bude moci stroj využívat k vědeckým výzkumům a experimentům ve vysoké letové hladině či za extrémně vysoké rychlosti.