„Námořní žehličky“ dokáží na moři rozrážet vlny. Nezvyklá konstrukce lodi by se brzy měla stát běžnou i pro osobní plavby

Kolem roku 2015 prošlo lodní stavitelství velkými změnami. Do výroby se dostala loď s tzv. obrácenou přídí, která se záhy stala velmi populární.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Stavba lodí čili loďařství je datována až do dob starého Egypta, zhruba 3 100 let před naším letopočtem. Nejstarší nalezené lodě byly vyrobeny z dřevěných prken a svázány tkanými řemínky. Mezery mezi prkny byly poté utěsněny rákosem a trávou. Od té doby stavba lodí značně pokročila. V současné době je dominantním materiálem pro stavbu lodí speciálně upravená ocel, přičemž lodě se kompletují z tzv. prefabrikovaných sekcí. Více než použitý materiál se v posledních letech řeší design lodi a vlastnosti, které se s ním pojí.

Obrácená příď inspirovaná Vikingy

Když v polovině minulého desetiletí přišli lodní stavitelé s návrhem lodi s tzv. obrácenou přídí, setkali se především se skepsí. Nicméně nenechali se odradit a započali tak malou „lodní revoluci“. Ačkoliv nebyl design obrácené přídě vynalezen ve třetím tisíciletí, získává v něm čím dál větší oblibu. Úplně prvními plavidly, která tímto designem disponovala, byly vikingské lodě. Konkrétně loď s názvem Gokstad, jež časově pochází z 9. století našeho letopočtu a která byla objevena při vykopávkách.

Zhruba před 100 lety byla obrácená příď využita při stavbě ruských bitevních lodí nesoucích název Borodino. Návrhy lodní konstrukce pocházely z francouzských prototypů a celkem bylo postaveno pět jednotek této třídy. Bohužel všechny lodě byly potopeny, čtyři takřka ihned a pátá během první světové války. Lodě využívající obrácené přídě v současnosti jsou nicméně úspěšnější a těší se čím dál větší oblibě.

Nezvyklý tvar lodě pomáhá rozrážet vlny

První novodobou loď s obrácenou přídí zvanou X-Bow si zakoupila norská společnost Bourbon Offshore. Společnost se zabývá instalací a údržbou energetické infrastruktury na moři, což zahrnuje například vrtné plošiny či potrubí. Protože obrácená příď nově sestavovaných lodí svým tvarem mnohým připomíná žehličku, získaly tyto lodě charakteristickou přezdívku „námořní žehličky“. Ačkoliv může přezdívka znít jízlivě, plavidla disponují mnohými benefity, které si zaslouží pozornost.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Oproti jiným lodím se při střetu s vlnami nad ně nevznesou a poté se po nich nesvezou dolů, ale naopak je rozrazí. Překonání vln tímto způsobem vyžaduje výrazně méně energie, náraz trupu do vody je menší a rovněž rozstřik vody po palubě je minimální. Díky těmto skutečnostem tak lodě s obrácenou přídí přináší pohodlí i na rozbouřeném moři. V současnosti tuto konstrukci využívá i armáda USA nebo společnosti zajišťující ochranu v moři položených potrubí a pylonů ropných plošin. V budoucnu by se tento tvar měl uplatnit i u osobních lodí.

Kdybyste mohli řídit tuto loď, kam byste se s ní vydali?

Zdroj: ScienceNews

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Zobrazit další články