Vývoj létajících automobilů zaznamenal další významný milník. Postupně přestávají být doménou několika nadšenců a v blízké budoucnosti zamíří dokonce na trh.
Létající automobily byly vždycky snem techniků i mnoha běžných smrtelníků. Přestože technicky jim už dlouho nebrání v zásadě nic v provozu, čelí problémům na jiných frontách. Jejich provoz ve veřejném prostoru bude vyžadovat množství legislativy a dalších úprav. Jedná se vlastně o přidání zcela nové vrstvy k již známým dopravním vrstvám. Krom toho je také potřeba zabezpečit ty, kteří se pohybují na povrchu, před těmi, kteří budou ve vzduchu.
Schválený bezpečnostní certifikát
První létající automobil aktuálně získal v Japonsku svůj bezpečnostní certifikát. Výrobci to dovoluje postupnou komercializaci jejich eVTOL strojů, k čemuž by mělo dojít do roku 2025. Jde o významný moment na poli létajících automobilů nejen pro trh v této zemi, ale postupně by tak mohla být vydlážděna cesta k dekádě ve znamení létajících vozů i v dalších státech. Řadu eVTOL společnosti SkyDrive momentálně reprezentuje model SD-03, který už se solidně uvedl.
Tento stroj provedl úspěšný demonstrační let v srpnu roku 2020. Obsahuje jen jedno sedadlo a disponuje osmi vrtulemi ve formaci kvadrokoptéry. Dosahuje letové doby asi 10 minut a rychlosti 48 kilometrů za hodinu. Během světové premiéry odstartoval pilot vertikálně, obletěl cvičnou plochu a hladce přistál na stejné místo. Od té doby žádala firma SkyDrive o certifikát u MLIT – Ministerstva pro zemi, infrastrukturu, transport a turismus.
Klíčový „papír“ pro další postup
Tento úřad certifikuje bezpečnost všech vozidel či dalších strojů, které se mají pohybovat po veřejných komunikacích. Při testování jsou použity přísné normy a úředníci sledují veškeré letové možnosti „uchazečů“. Společnost musela zároveň zaslat obsáhlou dokumentaci včetně výrobních plánů pro další modely. Zmíněné ministerstvo tímto způsobem dosud neschválilo žádné jiné létající auto.
Právě proto je úspěch produktu firmy SkyDrive obrovským milníkem pro budoucnost tohoto odvětví. Společnost bude s ministerstvem i dalšími úřady i nadále spolupracovat, aby mohla vytvořit bezpečné eVTOL auto pro běžné uživatele. V této chvíli je model SD-03 uveden jako dronová služba na území Japonska, ovšem s bezpečnostním certifikátem. SkyDrive doufá ve využití svých vozidel coby vzdušných taxi, a to právě do roku 2025.
Co považujete za největší překážku v uvedení létajících aut do běžného provozu?