Klikl na odkaz na Facebooku, z bankovního účtu mu pak zmizelo 15 000 Kč. Komu se objeví na hlavní stránce, musí se mu vyhnout obloukem. Z podobných praktik těží také Meta.
Kybernetičtí podvodníci jsou stále aktivnější. Některé jejich praktiky jsou už dokonale popsané a povědomí o nich má také širší veřejnost. Některé naopak bezpečnostní experti stále objevují a snaží se jim přijít na kloub. Podobnému zkoumání byly podrobeny i podvodné reklamy, které se hojně vyskytují na Facebooku. Překvapením pro všechny bylo, když během investigace vyšlo najevo, že kromě podvodníků na těchto podvodech vydělává také společnost Meta, která Facebook spravuje.
Falešná reklama na Facebooku
Základem úspěchu je takzvaná podvodná reklama. Většinou láká nějakým skandálním sdělením, které se často týká mediálně známé osobnosti. Pro tyto podvody bývají zneužívána jména sportovních i filmových celebrit. Skandální titulek má uživatele přimět, aby na podvodnou reklamu na Facebooku kliknul. V prvním kroku se tak dostává na falešnou stránku velké mediální společnosti, jako je například BBC. Po krátké chvilce se objeví okénko, které uživatele vybízí k vytvoření účtu a slibuje všelijaké výhody.
Dvojitá reklama
Tyto falešné stránky bývají prolezlé další falešnou reklamou, která většinou slibuje výhodné investice s nereálně pohádkovými výdělky. Kdo však jednou na takové stránky zavítá, předpokládá se, že má pro podobná lákadla slabost, a tudíž se nechá velmi lehce přesvědčit, aby se na falešném investičním portálu registroval.
Po úspěšné registraci se oběti ozve údajný investiční poradce a oběť se už jen veze. Během chvilky tak může přijít klidně i o 15 tisíc korun. Vše přitom začíná právě mediálně zajímavou reklamou na Facebooku. Podobné podvodné praktiky jsou podrobně popsány v této brožurce, kterou vydala společnost Check First.
Těží z toho také společnost Meta
Šokující odhalení přináší zpráva, že kromě podvodníků jsou podvodné reklamy na Facebooku výnosné také pro mateřskou společnost Meta. Během výzkumu bylo na Facebooku aktivních asi 1 500 reklam a téměř 90 podvodných webů, na kterých Meta vydělala okolo 150 tisíc dolarů. Vyjádření společnosti přitom pouze poukázalo, že se jedná o globální problém celého trhu a zástupci společnosti požádali, aby výsledky výzkumu zůstaly důvěrné. Uživatelé by však o podobných praktikách měli být informováni. V sázce je soukromí a bezpečí nás všech.