Pozor: Na Facebooku se šíří nebezpečný odkaz. Kliknutí na něj vás připraví o 15 000 Kč

Klikl na odkaz na Facebooku, z bankovního účtu mu pak zmizelo 15 000 Kč. Komu se objeví na hlavní stránce, musí se mu vyhnout obloukem. Z podobných praktik těží také Meta.

na Facebooku i Zdroj fotografie: Depositephotos
                   

Kybernetičtí podvodníci jsou stále aktivnější. Některé jejich praktiky jsou už dokonale popsané a povědomí o nich má také širší veřejnost. Některé naopak bezpečnostní experti stále objevují a snaží se jim přijít na kloub. Podobnému zkoumání byly podrobeny i podvodné reklamy, které se hojně vyskytují na Facebooku. Překvapením pro všechny bylo, když během investigace vyšlo najevo, že kromě podvodníků na těchto podvodech vydělává také společnost Meta, která Facebook spravuje.

Falešná reklama na Facebooku

Základem úspěchu je takzvaná podvodná reklama. Většinou láká nějakým skandálním sdělením, které se často týká mediálně známé osobnosti. Pro tyto podvody bývají zneužívána jména sportovních i filmových celebrit. Skandální titulek má uživatele přimět, aby na podvodnou reklamu na Facebooku kliknul. V prvním kroku se tak dostává na falešnou stránku velké mediální společnosti, jako je například BBC. Po krátké chvilce se objeví okénko, které uživatele vybízí k vytvoření účtu a slibuje všelijaké výhody.

Facebook
A je po srandě: Facebook a Instagram za peníze, bez zaplacení se už ani nepřihlásíme
zprávám na Facebooku
iZdroj fotografie: Depositephotos
Jedno kliknutí na Facebooku vás může připravit až o 15 tisíc korun.

Dvojitá reklama

Tyto falešné stránky bývají prolezlé další falešnou reklamou, která většinou slibuje výhodné investice s nereálně pohádkovými výdělky. Kdo však jednou na takové stránky zavítá, předpokládá se, že má pro podobná lákadla slabost, a tudíž se nechá velmi lehce přesvědčit, aby se na falešném investičním portálu registroval.

Po úspěšné registraci se oběti ozve údajný investiční poradce a oběť se už jen veze. Během chvilky tak může přijít klidně i o 15 tisíc korun. Vše přitom začíná právě mediálně zajímavou reklamou na Facebooku. Podobné podvodné praktiky jsou podrobně popsány v této brožurce, kterou vydala společnost Check First.

virus v aplikacích
Češi přichází hromadně o své účty na Facebooku: Každý, kdo nesplní nový požadavek, se s ním musí navždy rozloučit
Facebook vyzývá
iZdroj fotografie: Depositephotos
Na podvodech vydělává dokonce samotná společnost Meta.

Těží z toho také společnost Meta

Šokující odhalení přináší zpráva, že kromě podvodníků jsou podvodné reklamy na Facebooku výnosné také pro mateřskou společnost Meta. Během výzkumu bylo na Facebooku aktivních asi 1 500 reklam a téměř 90 podvodných webů, na kterých Meta vydělala okolo 150 tisíc dolarů. Vyjádření společnosti přitom pouze poukázalo, že se jedná o globální problém celého trhu a zástupci společnosti požádali, aby výsledky výzkumu zůstaly důvěrné. Uživatelé by však o podobných praktikách měli být informováni. V sázce je soukromí a bezpečí nás všech.

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Marek Motyčák

Redaktorem jsem již 6. rokem. Specializuji se na optické a vizuální testy, hádanky a rébusy, ale i zpravodajství a informace o nových technologiích, přičemž zábavnou formou podporuji vědeckou gramotnost čtenářů.

Zobrazit další články