Obchody s námi neustále manipulují a dokáží nás donutit k nákupu. Mají na to nechutné triky a fígle, nachytat se necháme všichni a ještě za to rádi zaplatíme.
V době, kdy nabídka vysoce převyšuje poptávku, je dobrá reklama základem úspěchu. Jednotlivé značky se snaží zaujmout pozornost milionů spotřebitelů na celém světě a přesvědčit je, že právě jejich produkt je ten nejlepší. Manipulují s námi a do jisté míry vytváří realitu, ve které žijeme. V takové chvíli přicházíme o zdání svobodné vůle a ve skutečnosti se stáváme pouhými loutkami v marketingových hrách jednotlivých výrobců.
Reklamy s námi cíleně manipulují
Marketingové strategie se neustále vyvíjí a přizpůsobují se potřebám moderního světa. Marketing jako takový se zrodil teprve ve druhé polovině 19. století. Průmyslová revoluce zachvátila trh několika stejnými produkty, které se od sebe potřebovaly nějak odlišit. Od té doby se marketing proměnil v mocný nástroj, díky kterému firmy účinně manipulují se svými zákazníky. Existuje několik základních prvků, které každá dobrá reklama obsahuje. Jakmile tyto triky prokouknete, budete příště alespoň schopni rozeznat, co se vám daná značka snaží prodat.
Výrobci prodávají pocity
Základní trik dobrých marketingových kampaní je práce s pocity. Většina známých značek ve svých reklamách málokdy prezentuje výjimečné vlastnosti svého nejnovějšího produktu. Místo toho svým zákazníkům ukazují, jak se budou cítit až si jejich produkt pořídí. Jedná se o velmi účinný psychologický trik, který zaručeně funguje.
Z toho důvodu dávají někteří lidé přednost jedné konkrétní značce před všemi ostatními, aniž by dokázali vysvětlit proč. Pouze víme, že se budeme cítit šťastnější, spokojenější, naplněnější a tak podobně. Tímto způsobem s námi reklamy manipulují. Abychom získali pocit, že jen s tímto konkrétním parfémem budeme neodolatelně svůdní, v tomto konkrétním autě budeme nejspokojenější a s tímto konkrétním nápojem budeme nejšťastnější.
Jednoduchý a zapamatovatelný design
Dalším prvkem úspěchu je jednoduchý a lehce zapamatovatelný design dané značky. Každý na světě pozná logo společnosti Apple, kávy Starbucks a jednotlivých automobilových značek. Svým způsobem jsou četnými reklamami vypáleny do našeho vědomí, které si je vždy spojí s konkrétním produktem, potažmo s pocitem, který mu tento produkt přináší.
Přes veškerou inteligenci jsou lidé především při rozhodování silně ovlivněni svými pocity, se kterými zase umně manipulují známé značky. Příště, až uvidíte známé logo své oblíbené značky, zkuste se zamyslet, zda vám tento produkt skutečně nabízí pocit, který se vám snaží prodat ve své reklamně.