Zdá se, že moderní podnikání bez zakomponování umělé inteligence je v poslední době téměř nemožné. Zvyšuje efektivitu ve fungování firmy, zlepšuje zákaznické služby a podporuje inovaci v různých oblastech podnikání. Kde všude a jak vlastně pomáhá? A bude to vše, co musíme zakomponovat do strategií na další roky?
Marketing a zákaznický servis v rukou AI
Aktuálně nejvíce z existence umělé inteligence profituje marketing. Usnadňuje personalizaci v kontaktu se zákazníkem prostřednictvím velkého množství dat za krátkou dobu, což vede k lepší segmentaci trhu a lepšímu cílení reklam. Stará se o přímou komunikaci se zákazníkem. Řeč je tady o chatbotech, kteří jsou potenciálním klientům k ruce 24/7. Dochází tak nejen ke zvýšení spokojenosti, ale také snížení nákladů na zaměstnance.
Máte zkušenost s touto formou servisu a péče o své zákazníky? Pokud ne, určitě se nebojte do toho jít. V mnoha lidech vyvolává zvědavost a potěší minimálně tím, že je v podstatě stále k dispozici.
Chytrá výroba a logistika
Je toho mnohem více, co AI dokáže. Umělá inteligence je schopna optimalizovat procesy, předpovídat poptávku a tím minimalizovat plýtvání i případné ztráty zisku. Prediktivní údržba, která rovněž využívá AI k předvídání poruch strojů, snižuje náklady na opravy a předchází zdržení výroby. Těchto optimalizací výrobních procesů vyžívají i velké společnosti jako například Siemens. Proto se nebojte a pusťte se do toho směle i vy.
Finanční sektor? I tady je AI napřed
Už se vám někdy stalo, že jste se úspěšně vyhnuli on-line podvodu? O velkou část odhalení nekalé činnosti v on-line světě se rovněž dokáže postarat umělá inteligence. Dokáže automatizovat obchodní procesy i analyzovat investiční rizika. Algoritmy strojového učení mohou totiž jednoduše analyzovat obrovské množství transakcí a identifikovat tak podezřelé aktivity v reálném čase, čímž chrání banky a jejich klienty před finančními ztrátami.
Umělá inteligence ve zdravotnictví
AI má také významný dopad na zdravotnictví, kde pomáhá při diagnózách, vývoji nových léků a personalizované medicíně. Překvapivé? Například systémy jako IBM Watson dokážou analyzovat lékařské záznamy a navrhovat léčebné plány s vysokou přesností. Může jít o pomoc při nedostatečných kapacitách nebo jen o zpřesnění výsledků.
AI je však skvělá také v oborech, jako jsou psychologie či psychiatrie. I tady by do budoucna mohla pomoci. Co třeba mít asistenta, který se bude starat o duševní komfort vašich zaměstnanců či kolegů? Ostatně, vyzkoušejte to už nyní. Stačí AI zadat roli kouče či psychologa a navrhnout mu jednoduchý motivační rozhovor.
Co má společného umělá inteligence a udržitelnost?
Do budoucna se očekává, že umělá inteligence bude hrát klíčovou roli v oblasti ekologické udržitelnosti. AI může pomoci optimalizovat energetické sítě, zlepšit recyklaci a minimalizovat odpad. Firmy budou moci lépe spravovat své zdroje a snížit ekologickou stopu, což bude stále důležitější téma v podnikatelských strategiích.
Přestože AI může automatizovat mnoho procesů, některé tradiční potřeby zůstanou nezměněny. Například tisk dokumentů je stále nevyhnutelnou součástí podnikání. Nicméně, i v této oblasti lze využít udržitelné přístupy. Firmy mohou využívat zpětný výkup tonerů nebo investovat do ekonomických balení materiálů.
Budoucnost je v chytrém a ekologickém podnikání
Umělá inteligence je nejen technologií budoucnosti, ale dnes také klíčovým nástrojem pro podniky, které chtějí být konkurenceschopné. Do roku 2030 ovšem mezi další aspekty přežití na trhu bude považovat také tzv. udržitelné podnikání. Pokud vaše strategie tedy nepočítá s AI a ekologií, možná je čas začít. Nejenže se nespletete, ale uděláte také krok správným směrem.