Používáte e-mail? Pokud vám přišla jedna z těchto zpráv, rovnou se rozlučte s penězi. Během pár chvilek přijdete o všechny peníze.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Před Vánoci se v Česku vyrojilo opravdu velké množství kyber podvodníků. Tito podvodníci se snaží oklamat zákazníky prostřednictvím falešných e-mailů nebo SMS zpráv, které vypadají, jako by pocházely od společností jako Zásilkovna. Jejich cílem je získat přístupové údaje a peníze od uživatelů.
Falešná e-mailová zpráva
I když e-mail vypadá jako oficiální komunikace od Zásilkovny, ve skutečnosti s touto společností nesouvisí. Kyberzločinci v e-mailu napodobují vizuální podobu Zásilkovny a snaží se uživatele přimět k kliknutí na odkaz v e-mailu, což je klasický případ phishingu. Odkaz ve falešném e-mailu vede na webovou stránku, kde se nachází falešný formulář pro zadání přihlašovacích údajů do bankovní aplikace, internetového bankovnictví nebo údajů o platební kartě.
Jak poznat falešný e-mail
Existují některé znaky, podle kterých lze rozeznat, že e-mail není skutečně od Zásilkovny. Mezi ně patří chyby a nesmyslné věty, jako je například „Čeká na vás (1) balíček dodávka,“ nesmyslně formulované věty, nesoulad velkých a malých písmen a nevhodné oslovení, například „Ahoj“, což by Zásilkovna svým klientům nepoužívala. Dále je důležité si prohlédnout celou e-mailovou adresu odesílatele, protože notifikace od Zásilkovny obvykle přichází z e-mailové adresy [email protected]. Pokud obdržíte podezřelý e-mail, měli byste podle doporučení Zásilkovny okamžitě zablokovat odesílatele, označit e-mail jako spam a smazat jej. Není vhodné klikat na odkazy ve zprávě ani vyplňovat žádné údaje. Pokud máte podezření na podvod, můžete to nahlásit na [email protected].