Nakupujete vánoční dárky na tomto známém webu? V tom případě se připravte, že budete muset brzy zaplatit 50 000 Kč.
Před Vánocemi internetový obchod Alza.cz hlásí dramatický nárůst kybernetických incidentů, avšak nejde o útoky na vlastní servery, ale o phishingové podvody zaměřené na zákazníky.
Podvody
Zneužívání jména Alzy při nákupu vánočních dárků je stále častější. Nejnověji se objevují podvodné výherní zprávy a oznámení o zrušených platbách. V těchto zprávách se uvádí informace o zrušení platby a vrácení peněz nebo o soutěžích s nabídkou extrémně zlevněných produktů, například od značky KitchenAid.
Vydávají se za Alzu
S blížícími se Vánoci se pravděpodobně zvýší i počet těchto online podvodů, varovali pracovníci Alzy v oficiálním prohlášení. Nejčastěji útočí podvodníci pomocí falešných e-mailů, které dokážou obratně upravit tak, aby vypadaly jako legitimní komunikace od Alzy. Některé zprávy dokonce mají padělané odesilatele, což může ztížit rozpoznání podvodu i zkušenějším uživatelům. Tyto falešné zprávy oběti často přesměrují na podvodné webové stránky, kde jsou vyzvány k poskytnutí osobních nebo platebních údajů. Podvodníci také často zneužívají logo Alzy a zakládají pod falešnými internetovými příspěvky komentáře od lidí, kteří údajně akci využili.
Odcizená data pak mohou podvodníci využít ke vytváření falešných objednávek na Alze na účet oběti.
Na co si dát pozor
Podle Pavly Vrbkové z Alzy se firma letos již potýkala se stovkami podobných podvodů a předpokládá se, že jejich počet vzroste před Vánoci. Bez ohledu na to, zda jde o falešné soutěže, zprávy o nedoručených zásilkách nebo zrušených platbách, varuje Alza před podvodnými praktikami. Na online bazarech se také objevují falešné inzeráty, kde podvodníci tvrdí, že jsou zástupci Alzy a žádají od důvěřivců platbu zálohy nebo celé částky na účet Alzy. Ve skutečnosti však podstrčí oběti platební údaje pro uhrazení vlastní objednávky. Alza se od těchto klamavých praktik distancuje a vyzývá k opatrnosti. Firma komunikuje pouze prostřednictvím svých oficiálních kanálů, jako jsou webové stránky, mobilní aplikace a ověřené účty na sociálních sítích.