Používáte tuto aplikaci? Pak se musíte připravit na to, že budete muset platit vysoké poplatky. Týká se to úplně všech uživatelů
V prosinci plánuje společnost Meta, vlastník Facebooku a Instagramu, zavést v Evropě možnost předplatného bez reklam. Tato iniciativa je reakcí na aktuální evropské předpisy, především na rozhodnutí Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB), jež bylo následně potvrzeno Soudním dvorem EU (C‑252/21).
Budeme platit
Podle tohoto rozhodnutí Meta porušila nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) na Facebooku a Instagramu, neboť nedostala dostatečný souhlas uživatelů k využívání jejich osobních dat. V odpovědi na tyto právní výzvy Meta uvažuje o novém způsobu financování svých sociálních sítí. Umožní uživatelům, aby si za určitý poplatek užívali Facebook a Instagram bez reklam. Toto předplatné bude platit od 1. března 2024 pro všechny propojené účty na obou platformách.
Samé poplatky
Uživatelé budou mít možnost volby mezi bezplatným používáním se zobrazováním reklam nebo placeným předplatným bez reklam. Ceny předplatného se liší v závislosti na tom, zda je zakoupeno přímo na webových stránkách Meta nebo prostřednictvím mobilních platforem. Při přímém nákupu na webu bude měsíční cena 9,99 € (cca 245 Kč), zatímco při platbě prostřednictvím iOS a Android systémů se zvýší na 12,99 € (cca 319 Kč). Různé ceny jsou ovlivněny obchodními politikami Applu a Googlu, které zahrnují příslušné poplatky.
Týká se to všech
Meta zdůrazňuje, že bez ohledu na způsob platby bude předplatné platné pro všechny propojené účty až do 1. března 2024, následně budou další účty zatíženy dodatečným poplatkem ve výši 6 €/měs. při platbě na webu a 8 €/měs. při mobilní platbě. Společnost Meta zároveň ujišťuje uživatele, kteří se rozhodnou používat sociální sítě zdarma, že jejich „zákaznická zkušenost“ zůstane nezměněná. Inzerenti budou i nadále schopni provádět personalizované reklamní kampaně. Tato nová možnost předplatného bez reklam bude dostupná pro uživatele starší 18 let.
Otázkou je, zda se bude společnost Meta snažit zvýšit počet zobrazovaných reklam pro uživatele, kteří se rozhodli nezaplatit si předplatné. Pokud ano, nakonec stejně uživatele donutí k jeho zaplacení.