Pozor na to, které si kupujete: Tato auta o vás shromažďují citlivá data a pak je prodávají dál

Dnešní automobily jsou prakticky pohyblivé počítače, vybavené senzory, kamerami, mikrofony, aplikacemi, hlasovými asistenty a někdy i připojením k internetu. 

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Ochrana osobních údajů v těchto vozidlech se stává stále důležitějším tématem, na které se však výrobci zpravidla nedokáží náležitě zaměřit. Mozilla provedla test na 25 předních automobilových značek, aby zjistila, jak jsou tyto údaje chráněny, a výsledky jsou alarmující. Výzkum Mozilly ukázal, že v oblasti ochrany osobních údajů všichni výrobci selhali. Mnozí z nich nejen shromažďují rozsáhlá množství údajů o svých zákaznících, ale často je také sdílí nebo dokonce prodávají třetím stranám. Informuje o tom portál Mozilla.

Kradou vaše data

Výsledkem je, že občasné osobní údaje, jako je sexuální aktivita, výrazy obličeje a dokonce genetické a zdravotní informace, se mohou dostat k někomu naprosto cizímu. Výrobci automobilů tvrdí, že mohou sdílet osobní údaje se službami třetích stran, což se stává základem pro obrovský byznys. Experti odhadují, že do roku 2030 by se mohl tento průmysl vyvinout do oboru v hodnotě 750 miliard amerických dolarů. Zajímavým faktem je, že žádný z výrobců nešifruje všechny osobní údaje uložené ve vozidlech, což znamená, že jsou zranitelné a mohou být snadno zneužity. 

Vše. co o vás váš automobil zjistí, se pěkně uloží v operačním systému a je pak snadno dosažitelné pro každého, kdo z něj data umí vytáhnout.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jaká je bezpečnost?

Na otázky ohledně bezpečnosti a šifrování reagoval pouze Mercedes-Benz, který byl jediným výrobcem, který na tuto problematiku adekvátně reagoval. Mezi značkami, které se v ochraně osobních údajů chovají vůbec nejhůře, patří Renault (Dacia). Naopak značka Nissan byla vyhodnocena jako nejhorší v tom, jak porušuje ochranu osobních údajů. Volkswagen a Toyota také shromažďují a využívají osobní údaje zákazníků, často pro účely cíleného marketingu. Kia si v prohlášeních o ochraně osobních údajů dokonce ponechává právo shromažďovat informace o „sexuálním životě“ svých zákazníků. 

Celkově se zdá, že automobilový průmysl se stává klíčovým hráčem v oblasti sběru a využití osobních údajů, a to většinou bez dostatečné ochrany či souhlasu zákazníků.

Zdroj: Mozilla , Wired, Cbs
Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Marek Motyčák

Redaktorem jsem již 6. rokem. Specializuji se na optické a vizuální testy, hádanky a rébusy, ale i zpravodajství a informace o nových technologiích, přičemž zábavnou formou podporuji vědeckou gramotnost čtenářů.

Zobrazit další články