Letadlo amerického prezidenta je jako Bílý dům ve vzduchu. Air Force One může tankovat v letu, je neprůstřelné a má i operační sál

Letadlo amerického prezidenta je speciálně postavený a vybavený stroj, hlava státu v něm může úřadovat a ve vzduchu letoun vydrží i několik dní.

i Zdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
                   

Pokud se řekne Air Force One, každý si představí speciální modro-bílý letoun, který ke svým cestám používá americký prezident. Je to většinou pravda, i když někdy mají lidé o tomto označení trochu pomýlené představy. Jednak neexistuje jeden speciálně upravený prezidentský speciál, ale hned dva. Navíc označení Air Force One v určitém okamžiku může mít i jiný letoun, protože se netýká konkrétního stroje či strojů, ale takového, na jehož palubě v tu chvíli americký prezident cestuje.

Speciální označení Air Force One je 70 let staré

Označení Air Force One začali Američané používat v roce 1953, když nastal zmatek poté, co letoun s tehdejším prezidentem Eisenhowerem vstoupil do oblasti, v níž se nacházel komerční letoun se stejným číslem. První opravdový proudový prezidentský speciál získal americký prezident v roce 1962. Stavba současných dvou letadel používaných americkými prezidenty začala v roce 1985, do služby vstoupila v roce 1990.

Jde o letoun označovaný jako VC-25, což je vlastně silně modifikovaný Boeing 747. Letouny musely být upraveny tak, aby mohly sloužit jako rezidence pro prezidenta a jeho štáb, ale zároveň jako velitelské centrum pro případ krize, mají tedy třeba nesmírně vyspělý komunikační systém. Na rozdíl od běžných dopravních letadel mohou tankovat palivo za letu, což jim teoreticky umožňuje zůstat ve vzduchu neomezenou dobu. Zároveň musí zajišťovat bezpečnost prezidenta.

iZdroj fotografie: Bílý dům / Creative Commons / CC BY

Letoun včetně oken je neprůstřelný, měl by být odolný i proti elektromagnetickým pulsům a zároveň má prostředky na boj s protiletadlovými střelami, i když podrobnosti jsou samozřejmě utajované. Při cestách ale Air Force One doprovází i letoun Boeing E-4, což je speciální vojenské a řídicí letadlo. V případě konfliktu by se prezident pokud možno přesunul na jeho palubu, aby mohl velet ve válce.

Na palubě Air Force One je i operační sál

Standardní prezidentský speciál se od klasických letadel liší i svým vnitřním vybavením. Prezident zde má vlastní apartmá a velkou kancelář, odkud může úřadovat. K dispozici jsou zde konferenční místnosti, ale i zázemí a prostory pro štáb, novináře a další osoby. Je zde i vybavená místnost sloužící jako operační sál nebo dvě kuchyně. Jídla se zde přímo nevaří, používají se zmrazená nebo vakuově balená a například tu není možné připravit hranolky. Není tajemstvím, že kuchaři se vždy snaží mít na skladě pokrmy oblíbené prezidentem.

Protože letouny jsou již 30 let staré, mají třeba ne příliš úsporné motory, v budoucnu by Boeing měl postavit dvojici nových založených na trupu stroje Boeing 747-800, letoun by měl být označován jako VC-25B. Ve Spojených státech existují i další speciály, konkrétně Air Force Two, což je označení letounu s viceprezidentem. Jde o letoun C-32A postavený na základě Boeingu 757. Pokud prezident používá vrtulník, jeho volací znak je Marine One. Jedná se většinou o stroj Sikorsky VH-3D Sea King nebo VH-60N White Hawk.

Co si myslíte o používání prezidentských speciálů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články