Letouny MiG-29 v ukrajinské výzbroji mají staré přístroje, například na radary moderních ruských stíhaček nestačí. Jen některá západní letadla jsou lepší.
Ukrajinští piloti si stěžují, že jejich 40 let staré radary stíhacích letounů Mikojan MiG-29 Fulcrum údajně nejsou dostatečně výkonné, aby s nimi mohli bojovat proti modernějším ruským letounům nebo sestřelovat řízené střely či drony. Ukrajina se proto snaží již řadu měsíců získat západní bojové letouny, ale zatím marně. Problém je, že ne všechna letadla dostupná na západě by mohla problém ukrajinského letectva řešit. Navíc je otázkou, jestli je schopných strojů vůbec dostatek.
Letadla MiG-29 existují přes 40 let
V jednom mají ukrajinští piloti pravdu. Konstrukce bojových letounů MiG-29 pochází ze 70. let a do výzbroje byly zařazené v roce 1981. Tomu tedy odpovídá i jejich přístrojové vybavení včetně radarů typu Zhuk. Jejich schopnost záleží na variantě radaru, protože jich existuje celá řada verzí, ale pokud jde o rozšířený Zhuk-M, je schopen detekovat cíle o velikosti 5 metrů do vzdálenosti 120 kilometrů. Ukrajinští piloti tvrdí, že nejsou schopni pořádně sestřelit nepřátelská letadla, drony nebo řízené střely.
To není úplně přesné, protože Ukrajina opakovaně hlásila úspěšné sestřelení ruských letadel svými stíhačkami a i řízených střel nebo dronů. Ale pravdou je, že výkon tohoto radaru zdaleka zaostává za výkonnými radary letounů Mikojan MiG-31 Foxhound nebo Suchoj Su-35 Flanker-E. Jeho radar je nejvyspělejším radarem PESA na světě a má mnohem větší dosah než starší typy. Navíc Rusko má už několik letounů Suchoj Su-57 Felon s moderním radarem typu AESA.
Radary ruským letounům umožňují zaměřovat ukrajinské stroje z bezpečí ruského prostoru a střílet po nich raketami vzduch-vzduch dlouhého dosahu, na což nemohou ukrajinské letouny odpovědět. Ukrajina tvrdí, že jediným řešením, jak se této hrozbě vyrovnat, by byly moderní západní bojové letouny. Nejčastěji mluví o General Dynamics F-16 Fighting Falcon, ale samozřejmě by nepohrdla ani jinými stroji.
Řada západních letadel lepší není
Velikou otázkou je, jaké letouny by ale pomohly problém řešit. Stroje F-16 jsou sice k dispozici v relativně vysokých počtech, ale hlavně ve starších variantách. Mnohé z nich mají radary jako AN/APG-68 s dosahem téměř 300 kilometrů, ale radar ruského Su-35 Irbis-E má mít dosah o 100 kilometrů delší. Ukrajinské schopnosti by tedy tyto letouny zvýšily, umožnily by jim používat i lepší zbraně, ale ruské letectvo by nepředčily.
To by dokázaly jen letouny s radary AESA a těch tolik není. Jde o nejnovější verze F-16, ale na ty je dlouhá fronta čekatelů. Pak letadla páté generace, která Ukrajině nikdo nedá. Nabízí se ještě francouzské Dassault Rafale nebo nová verze švédského JAS 39E/F Gripen, ale těch je také omezené množství. Nejvhodnější by byly nejspíše Gripeny, protože mohou operovat z provizorních ploch, zatímco jiná letadla potřebují kvalitní letiště. Je tedy otázka, jaká letadla nakonec Ukrajina dostane a co jejich nasazení přinese.